Facebook er festivalens fokusgruppe
Festivalen imødekommer de mange modstandere af væltning af hegnet. Det sker med et bookingsystem til campingpladserne. Og det sker på baggrund af udmeldinger på Facebook
Knap 35.000 mennesker er tilmeldt gruppen Roskilde Festival på Facebook, og mange af dem skriver lystigt, hvad de mener om musik-valget og de forskellige tiltag for at udvikle festivalen.
Råt for usødet falder kommentarerne. Men fra festivalens side sætter man pris på ærlig feed back. Ris såvel som ros om den uge til sommer, der gerne skulle blive toppen af poppen for musikelskerne.
Eksempelvis spørger Facebook-medlemmet Alexander Kolby:
- Hvad med at lave en iPone-applikation? Med nyheder og spilleplan og andet (til modtagelse på den særlige iPhone-mobiltelefon, red.).
Så faktisk er Facebook-kontakterne en guldgrube af et meningspanel. En fokusgruppe af format.
- Sådan kan man godt sige det. Og vi er mægtig glade for de inputs, vi får, fortæller talsmand Esben Danielsen.
Hegnet deler i to
Fokus-gruppen har stor indflydelse på et af de større tiltag til kommende sommers rock-brag på Dyrskueplsdsen. Et booking-system, som giver gæsterne mulighed for at forudbestille sit sted på campingpladsen.
- Vi ved fra kommentarerne på Facebook, at folk er delt i to lejre, hvad angår den nye dille med at vælte hegnet og løbe om kap til de bedste teltpladser. Den ene halvdel elsker det og ser det nærmest som et af højdepunkterne.
- Den anden synes, det er et værre cirkus og tager fstand fra det. Dem vil vi gerne tilbyde en service iform af et bookingsystem. Det bliver koblet op på købet af selve billetten og svarer i princippet til at bestille en teater-billet,forklarer Esben Danielsen.
Man vil kunne forudbestille plads til et præcist delområde på camping-arealet. Ikke til den eksakte teltplads. I teater-eksemplet svarer det til, at man booker billet til en bestemt række eller til balkonen. Men ikke til et givent sæde.
Teknikken er klar
- Vores billet-operatører har teknologien, og vi forventer at åbne for det om cirka to måneder. Lige nu venter det på, at vi i festivalsledelsen får det fulde overblik over, præcis hvilke arealer vi råder over til campering. Derefter udvælger vi en række af de bedste områder til booking, forklarer talsmanden videre.
Og understreger, at booking-muligheden er en service for alle med billet. Ikke dem, der forvener at købe billet. I tilgift bliver campingområdet givet frit et døgn tidligere end de seneste år, det vil sige allerede lørdag 26. juni, så booking-folket kan få yderligere den bonus at sætte lejren op i ro og mag.
På Facebook er publikum allerede godt i gang med at kommentere planerne.
Det siger de
- Hvad med at vende tilbage til sådan som det var engang. Jeg så aldrig problemer den gang campingområdet åbnede en eller to uger før selve festivaen, og folk uden videre kunne sætte teltet op, tage hjem og komme tilbage til opvarmningskoncerterne, skriver Phillip Smets Kristensen.
Om armbånd i Tivoli
- Kunne den tidlige væltning af hegnet 09' ikke skyldes at mange allerede havde fået deres armbånd inde i Tivoli? Så blev venteområdet jo fyldt op meget hurtigere, og så opstod der hurtigere den desperate stemning for at komme ind på pladsen. Jeg tror ikke at hegnet var blevet væltet så tidligt hvis man ikke havde kunnet få sit armbånd så lang tid før, skriver Julie Scheibein Christiansen på Facebook.
Holger skal kunne findes
- Spænnende at se, hvordan Roskilde (festivalen, red.) vil undgå at store lejre bliver splittet?? F.eks. ville det jo være så ærligt, hvis "find holger"-campen blev delt op i to forskellige agoraer pga. af pladsbooking, de havde en konstant fest kørende og skabte så god stemning i hele deres område. Det skal jo ikke ødelægges, fordi den ene computer ikke opdaterer ligeså hurtigt som en andens, indskærper Henrik Jensen.
Festivalens ledelse kommenterer mange af de seriøse bemærkninger og forslag.