Succesfuld etablering – midt i krisetiden
Sydbanks nye afdeling i Greve er modtagt med ”åbne arme” i området, og har oplevet massiv kundetilstrømning lige siden opstarten
BANKETABLERING
: Det var med den gode ?kildrende? fornemmelse i maven at filialdirektør Anni Møller Larsen og erhvervsrådgiver Mette Petersen, for snart et par år siden sagde ja til udfordringen, om at etablere en afdeling af Danmarks 4. største bank i Greve-området.
- Vi skulle jo starte fra "bar mark", smiler Anni Møller Larsen, og vi skulle starte fra midlertidige lokaler bl.a. indrettet i en blokvogn, som kom men kranvogn d. 15. september 2008. Så man kan vist roligt sige, at vi startede helt forfra, med de udfordringer, men ikke mindst de muligheder, det indebærer, fastslår de begge.
Engagement og netværk
Vi har fra første øjeblik lagt stor vægt på at engagere os i lokalsamfundet på en masse forskellige måder, fortsætter Anni Møller Larsen.
– Vi deltager i forskellige netværksgrupperinger, såvel professionelle som de lidt mere socialt orienterede, for derved at markere, at vi i Sydbank ønsker at være en aktiv del af det omgivende samfund.
Vi støtter sporten, bl.a. gennem sponsering af Greve Badminton, ligesom kulturen har stor plads hos os, fortsætter hun.
- De fleste af vores medarbejdere er bosatte i lokalområdet med familie o.s.v., og det giver igen et godt fundament for vores muligheder for at slå rødder i lokalsamfundet.
– Vi anser ?networking? for en helt uundværlig aktivitet, når der skal etableres nye kontakter i lokalområdet, eller når de eksisterende kontakter skal plejes indskyder Mette Petersen.
- Det er en filosofi, jeg også gerne bringer med ud til erhvervskunderne, som vi jo ofte har dialog med omkring udvikling af virksomhederne.
- Der er masser af inspiration at hente hos de andre netværksdeltagere, som også gerne lytter til dine erfaringer. Og samværet betyder opbygning af tillid, og med tilliden kan forretningsforbindelsen udvikles og udbygges, fastslår hun.
Åbenhed
Lige siden vi åbnede i de midlertidige omgivelser i ?blokvognen? har vi lagt vægt på at skabe et åbent og tillidsfuldt miljø for vores kunder, et sted, som de kan li? at komme i, fortsætter Anni Møller Larsen.
- Her kom kunstmaleren Michel A. Khouri på besøg lige efter indflytningen, og konstaterede, at her kunne han da godt tænke sig "at hygge lidt op", så der blev lidt rarere for både kunder og ansatte, mens man ventede på at få bygget den nye bank færdig. Så han hang en række af sine kunstværker op overalt, hvor der var ledig vægplads.
Samarbejdet er fortsat, og hans kunst hænger nu som udstilling i de nye flotte lokaler på Greve Strandvej 3-5.
– Der kommer faktisk en del mennesker herind, for blot at se hans kunst, så på den måde er vi jo næsten et galleri, forklarer hun. - Det synes vi er dejligt, og nyder at have fået så dejlige omgivelser, som sætter den gode kunst i et smukt relief.
Privat, erhverv og helhed
Selvom vi har en decideret erhvervsafdeling med 3 medarbejdere, tænker vi mere på helheder i dagligdagen, forklarer Mette Petersen. I praksis er det jo svært at afgøre, hvornår man er virksomhed, og hvornår man er privatkunde, hvilket kan gøre det svært at skille disse forhold ad.
- Vi kigger på hele spektret, og forholder os i høj grad til de mennesker, der står bag det hele. Vi kigger heller ikke så meget på brancher, men har i højere grad fokus på den grundlæggende forretning, der ligger bag vores engagement i erhvervskunden.
- Vi lægger vægt på, at kundens ?setup? er baseret på et positivt grundlæggende cashflow, som er altafgørende. Virksomheden bør som hovedregel ikke være afhængig af de konjunkturmæssige, samfundsskabte op- og nedgange i værdier som f.eks. ejendomme og værdipapirer, som den enkelte virksomhed ikke kan øve indflydelse på.
Ærlig rådgivning
Når vi vurderer de nye potentielle kunder lægger vi vægt på hurtigt og ærligt svar, fortsætter Mette Petersen. Vores kunder skal, på en sober og professionel baggrund, have at vide, hvad baggrunden er for en vurdering af deres virksomhed, uanset om vi ønsker at etablere et samarbejde med kunden fremover, eller om vores vurdering fører til et afslag som situationen er her og nu.
- En ærlig gennemgang medfører jo, at kunden bliver gjort opmærksom på svaghederne i sin virksomhed set i relation til sin finansieringspartner, og det mener jeg at virksomheden er bedre tjent med, end at vi ?stikker hovedet i busken?, uden at gøre kunden klogere på situationen, fastslår hun.
Vi "sparrer" meget med vores kunder.
– Og på den måde forsøger vi at være dem langt mere for dem, end blot en "finansieringspartner". Vi lever med dem og deres forretning, og vil gøre alt hvad der står i vores magt for at virksomheden trives og har en sund vækst.
Fortsat udvikling
Vi glæder os over de dejlige rammer, som vi nu har for vores videre vækst i området, slutter de 2 engagerede bankpiger.
– Her er perfekte rammer for Sydbanks videre ekspansion i området, og både vi og hele teamet til at udvikle vores afdeling, og derved blive en naturlig og selvfølgelig del af lokale samfund.
Du kan kontakte Sydbanks afdeling på Greve Strandvej 3-5 i Greve på telefon 74 37 42 30.