Altea XL er blevet løftet et niveau
Ved det første øjekast kan faceliftingen af Seat Altea XL være svær at få øje på, men når du først sætter dig i kabinen, er forskellen tydelig
BILTEST
: Tilbage i marts måned 2009 præsenterede det spansk tyske samarbejde Seat de kommende faceliftede udgaver af henholdsvis Altea, Altea XL og Leon på motorshowet i Geneve.
De danske bilkøbere har dog måtte kigge langt efter de faceliftede udgaver af Altea og Altea XL, men i begyndelsen af 2010 skulle de gerne være hos forhandlerne, og der er noget at glæde sig til, for både ud- og indvendigt har bilen fået med opdaterings-penslen.
Ramt af en pil
Udvendigt kræver det måske nok et trænet øje eller forholdsvis stort bilkendskab at spotte de store forandringer, men lidt er der sket. På designfronten er Altea og Altea XL blevet udsat for det Seat selv kalder Arrow Design, eller pile design på dansk.
I det lægger blandt andet, at fronten er blevet mere spids, men det springer nu ikke umiddelbart i øjnene. Ellers er der kommet nye alufælge som standard, der er nye tågelygter med kurvelys, samt nye spejle.
Altsammen mindre detaljer, men som tilsammen alligevel resulterer i en større facelifting.
Instrumentering i top
Indvendig er der tilgengæld tale om flere og mere tydelige ændringer, som også er klare forbedringer i forhold til den oprindelige udgave af Altea XL. Instrumenteringen har generelt fået en opdatering, og tydeligst ses det i forhold til rattet, som nu er af læder, og radioen.
Kvaliteten og brugervenligheden har virkelig været i fokus, og det mærkes. For før blev Altea XL kritiseret for at instrumenteringen var 'plastik agtig' - altså at den udstrålede billlige materialer, og det er langt fra tilfældet længere.
Sæderne har også fået en tur, så de nu tilbyder en bedre ergonomi.
Største forandring
Den største forandring skal dog findes på motorfronten, hvor Seat Altea XL har fået tre nye motorer på programmet, nemlig henholdsvis en 1,4 TSI, en 1,6 TDI CR og en 2,0 TDI CR.
Det betyder, at der nu er 10 forskellige udgaver at vælge imellem, lige fra en 1,4 liters benzinmotor til en 2,0 common rail dieselmotor over to udgaver med den lækre sekventielle syvtrins DSG gearkasse. Fælles for alle motorerne er, at både ydelsen og brændstoføkonomien er bedre end tidligere, og så er der også kommet nyt ekstraudstyr på programmet, og her kan blandt andet nævnes hill holder og bakkecensor.
Jeg havde fået lov til at prøvekøre en Altea XL med en af de nye motorer, nemlig en 1,4 TSI med 125 hestekræfter, og den nye motor gav rigtig god mening, da den først kom ud i det rette element på landevejene.
For i forhold til den oprindelige 1,4 liters benzinmotor, som også stadig er en del af programmet, så er der her tale om 40 ekstra hestekræfter samt en sekstrins gearkasse, og det kan mærkes.
Der skete virkelig nået, når højrefoden fik lov til at presse lidt på speederen, og motoren arbejdede lidt for sagen. Ud over at være kvik, så var den sekstrins gearkasse også yderst præcis, og motoren stemte egentlig meget godt overens med det indtryk resten af den faceliftede Altea XL havde givet.
Kvaliteten var løftet et niveau i forhold til i den 'gamle' udgave, og det gør i det store billede den 'nye' Altea XL til en rigtig god køreoplevelse. Bilen til den ugens biltest er udlånt af Seat i Køge, hvor bilen også kan ses og prøvekøres.
Fakta om Altea XL
Pris: Fra 209.900.
Versioner:1,4 liter benzinmotor på 85 hestekræfter/1,6 på 102 hestekræfter/ 1,4TSI på 125 hestekræfter/1,8TSI på 160 hestekræfter/1,8TSI-DSG på 160 hestekræfter/1,6TDI CR på 105 hestekræfter/1,6 TDI CR-DSG på 105 hestekræfter/2,0 TDI på 140 hestekræfter/2,0 TDI-DSG på 140 hestekræfter/2,0 TDI CR på 170 hestekræfter.
Brændstofforbrug: 1,4/1,6/1,4TSI/1,8TSI/1,8TSI-DSG/1,6TDI CR/1,6TDI CR-DSG/2,0TDI/2,0TDI-DSG/2,0TDI CR - 14,9/13,3/15,6/14,1/14,6/19,2/20,4/16,7/16,1/17,5 km/l ved blandet kørsel.
Præstationer:1,4/1,6/1,4TSI/1,8TSI/1,8TSI-DSG/1,6TDI CR/1,6TDI CR-DSG/2,0TDI/2,0TDI-DSG/2,0TDI CR - 0-100 km/t 15,1/13,0/10,5/8,6/8,6/12,6/12,7/10,0/10,0/8,7 sekunder.
Topfart: 169/181/194/210/210/183/183/201/201/211 km/t.