Styrker indsatsen mod socialt bedrageri

Kommunen har ansat en medarbejder, der skal koordinere og styrke kommunens indsats mod socialt bedrageri. Det er en politisk beslutning, som ventes at kunne indbringe 3,7 mio. kr. årligt

Artiklens øverste billede
Hvidovre Kommunes har styrket indsatsen overfor socialt bedrageri ved at ansætte Birgitte Gulmark.

- Vi gør det her for at sikre, at de penge vi udbetaler til vores trængende borgere - også havner i de rigtige lommer. Det er vigtigt, at de borgere, der har brug for de forskellige ydelser og tilskud fra kommunen, kan få dem, siger borgmester Milton Graff Pedersen.Den nyansatte medarbejder mod socialt bedrageri, Birgitte Gulmark, har bl.a. tidligere arbejdet i Albertslund Kommune. Hun ved af erfaring, hvilke former for socialt bedrageri, der er mest udbredte: - En typisk sag er én hvor et forældrepar går fra hinanden og faderen så får en adresse ude i byen, hos sine forældre eller melder sig adresseløs på folkeregistret. I virkeligheden bliver han boende sammen med moderen, som så kan få eksempelvis forhøjet børnetilskud og økonomisk friplads i børneinstitutionen, fortæller Birgitte Gulmark. Kommunen får kendskab til sagerne bl.a. via anonyme anmeldelser eller ved at samkøre sine oplysninger om de enkelte borgeres forhold. Hvis kommunen har mistanke om socialt bedrageri bliver den eller de involverede borgere indkaldt til en såkaldt partshøring. Herefter tager kommunen stilling til sagen, og kan vælge at standse udbetalingerne og stille borgeren/borgerne over for et tilbagebetalingskrav. Det vurderes desuden fra sag til sag, hvorvidt der skal indgives en politianmeldelse. De sager, der typisk lander på kontrolmedarbejderens bord handler om ¿enlige¿ forældre, pensionister. Det kan også være borgere, der i en periode opholder sig i udlandet ¿ eller sender deres børn på skoleophold i udlandet, uden at fortælle deres sagsbehandler det. De kan så i kortere eller længere perioder have fået udbetalt forhøjet børnetilskud, have haft friplads i institutionen eller have modtaget boligstøtte. I øjeblikket samarbejder Birgitte Gulmark med KMD om at udvikle et nyt system, hvor man kan samkøre oplysninger fra forskellige computersystemer og myndigheder - og på den måde danne sig et overblik over, om der kunne være tale om et tilfælde af socialt bedrageri. Hvidovre Kommunes målsætning for 2010 er at hente 3,7 millioner skattekroner, som er havnet i de forkerte lommer. Borgere, der har viden om socialt bedrageri, kan henvende sig direkte til kommunens kontrolmedarbejder, som efterfølgende undersøger sagen. Birgitte Gulmark kan kontaktes anonymt på tlf. 36 39 37 23

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.