Fly-tallene falder fortsat i Roskilde Lunthavn

Fjerde kvartal i 2009 landede mere positivt end tendensen fra de første ni måneder af året og giver håb for 2010, fortæller lufthavnchef Lars Lip

Artiklens øverste billede

Tallene for luft-trafikken i Roskilde Lufthavn dalede sidste år yderligere i forhold til nedgangsåret 2008.
- I 2009 har vi for alvor set effekten af finanskrisen, fortæller lufthavnschef i Roskilde, Lars Lip.
Motorer og propeller er dog ifølge lufthavnschefen ikke ved at gå helt i stå, da 2009 sluttede bedre, end det begyndte.
- Vi kommer i mål med en nedgang på 10 procent sammenlignet med året før, og det skyldes, at vi fik en god slutspurt i fjerde kvartal. Vi registrerede en stigning i antallet af kommercielle flyvninger (tallene for flyvninger renset for antallet af skoleflyvninger, red.) fra oktober og året ud sammenlignet med året indtil da. Derfor mener vi, at vi kommer fornuftigt i mål.

Klima-topmødet

Ifølge egne tal fra lufthavnen havde man i december 2009 37,1 procent flere passagerer sammenlignet med december 2008.
Klimatopmødet i København er dog kun en mikroskopisk del af forklaringen.
- Vi blev brugt under topmødet, men kun som en slags parkeringsplads. I Kastup havde man ikke plads til alle politikernes og diplomaternes fly, og derfor stod omkring 15 maskiner hos os. Men de kom og fløj næsten helt uden passagerer, forklarer Lars Lip.
Og angiver det øgede passagertal i december i år som et udslag af tilfældigheder.
- Hvis en enkelt stor maskine med over 100 passagerer letter og lander hos os, giver det et kraftigt udslag i tallene. Det skyldes at vi har så relativt få flyvninger og ret beskedne passagertal på en gennemsnitlig måned.

Fremtiden ukendt

Det er endnu for tidligt at sige, om slutspurten fra 2009 er en tendens, der fortsætter ind i det nye år.
- Vi kan ikke spå om det, men vi håber meget på det. Jeg er ikke den rette til at lægge finanskrisen i graven, og ingen ved vel rigtigt, hvor meget den er klinget af, forklarer Lars Lip.
Han og medarbejderne gør, siger han, alt for at synliggøre og markedsføre Roskilde Lufthavns unikke muligheder og dermed knække den dalende kurve.
- I kraft af vores beliggenhed og størrelse kommer man meget hurtigt ind og ud af lufthavnen og videre. Vi har en stor fleksibilitet og få restiktioner for målgruppen af kommercielle og private flyvninger med mindre maskiner.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.