Hjemmehjælpere i Køge kommune får skulderklap af borgere
En ny undersøgelse viser, at Køge Kommunes modtagere af hjemmehjælp i vid udstrækning er tilfredse med servicen.
Der er generelt høj tilfredshed med udførelsen af hjemmehjælpen i Køge Kommune.
Brugerne fremhæver især hjemmehjælperne som imødekommende og hjælpsomme, når de f.eks. gør rent, kommer med indkøbsvarer, tager sig af tøjvask eller hjælper med den personlige pleje.
Det viser en ny undersøgelse, som dog også peger på enkelte områder, hvor Køge Kommune kan forbedre indsatsen.
Socialudvalgsformand Randi Hansen (A) glæder sig over undersøgelsens resultater:
- Jeg er meget tilfreds med undersøgelsens resultater, og jeg er særligt glad for at kunne give borgernes ros videre til medarbejderne i hjemmeplejen. Medarbejderne i både den kommunale hjemmepleje og hos de private leverandører af hjemmehjælp gør et rigtigt godt stykke arbejde og ofte under svære vilkår, så de fortjener et stort skulderklap.
På alle undersøgelsens spørgsmål svarer mere end 75 %, at de er tilfredse, og langt de fleste spørgsmål opnår et tilfredshedsniveau på over 80 %.
Helt i top er altså tilfredsheden med imødekommenheden og hjælpsomheden hos medarbejderne, mens også tilfredsheden med overholdelsen af de aftalte tider for hjælpen og den overordnede tilfredshed opnår flotte resultater.
Også rum for forbedringer
På trods af den generelt høje tilfredshed er der også spørgsmål, hvor borgernes svar vidner om plads til forbedringer.
Borgerne er mindst tilfredse med kvaliteten af maden, antallet af hjælpere, der kommer i hjemmet, og afløsernes kendskab til de opgaver, som borgerne skal have hjælp til.
Desuden lever heller ikke tilfredsheden med den information, der gives, når et besøg må ændres til et andet tidspunkt, op til kommunens kvalitetsmål.
- Det er punkter, hvor vi skal arbejde for at forbedre udførelsen af hjemmehjælp, siger Randi Hansen og fortsætter:
- Forvaltningen vil i de kommende måneder sammen med leverandørerne lave handleplaner for, hvordan man kan forbedre indsatsen, så borgerne også på disse områder kan føle, at de får tilfredsstillende hjælp. Undersøgelsen er på den måde et godt redskab til at rette fokus de rigtige steder hen og målrette indsatserne for forbedring af hjælpen.
Serviceniveauet ikke omfattet
Undersøgelsen er gennemført i maj-juni 2009, hvor Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen har delt spørgeskemaer ud til alle kommunens modtagere af hjemmehjælp.
Spørgeskemaet omhandlede alene tilfredsheden med udførelsen af hjemmehjælp, og berører således ikke borgernes tilfredshed med kommunens serviceniveau.
Som supplement til undersøgelsen af tilfredsheden med udførelsen af hjemmehjælp, har forvaltningen også gennemført en mindre undersøgelse af tilfredsheden med processen, når en borger skal tildeles hjemmehjælp.
Også her er borgerne i høj grad tilfredse.
Begge rapporter kan hentes på
www.koege.dk
.
Fakta
Svarprocent: 62%.
Hjemmehjælp dækker over ydelserne: Indkøb, madservice, tøjvask, rengøring, personlig pleje samt hjælp til at spise og drikke.
På tidspunktet for undersøgelsens gennemførelse var der i kommunen to kommunale leverandører (Køge kommunes Servicekorps og Den Kommunale Hjemmepleje) og tre private leverandører (La ’Bel Rengøring og Pleje, Supermarkedet Intervare A/S og KRAM Madservice A/S.