Tilfredshed blandt patienterne på Region Sjællands sygehuse

Artiklens øverste billede
(Ill. foto: Colourbox).

UNDERSØGELSE: Ni ud af ti patienter har en god oplevelse af mødet med Region Sjællands sygehuse.
Det viser en ny stor landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser, hvor næsten en kvart million patienter, der har været på landets sygehuse i årets første tre måneder, er blevet spurgt.
- I patienternes øjne er der altså stor tilfredshed med det store og fagligt dygtig arbejde, regionens læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale udfører døgnet rundt, året rundt. Det er for mig ikke overraskende – men ikke desto mindre særdeles positivt, udtaler Regionsrådets formand Kristian Ebbensgaard.
Den landsdækkende undersøgelse af patienttilfredshed (LUP) vil fremover bliver gentaget hvert år.
- En sådan løbende bedømmelse fra regionens borgere giver en god viden og indsigt til regionens sygehuse, der får endnu bedre muligheder for at sætte ekstra ind, de steder hvor patienterne oplever, at ”skoen trykker”.
På landsplan viser undersøgelsen blandt andet, at mere end hver tiende patient har negative oplevelser, når der bliver spurgt om for eksempel fejl og ventetider.  Det samme gælder for Region Sjælland.
- Det er årsagen til, at vi har fokus på patientsikkerhed og forebyggelse af utilsigtede hændelser på alle sygehusene. Målet er, at alle patienter får en endnu bedre oplevelse af deres indlæggelse og ambulante besøg på vores sygehuse, siger Kristian Ebbensgaard.

Første region med kodeks for god patientkommunikation

Region Sjælland ligger på eller over landsgennemsnittet i to ud af tre emner i den landsdækkende undersøgelse af patienttilfredshed. Det er især områder omkring kommunikation, hvor der ifølge patienternes oplevelser, er særligt behov for forbedringer.
- God kommunikation er afgørende i et behandlingsforløb. Vi ved, at langt de fleste patienter er tilfredse med kommunikationen. Men vi ved også, at i næsten halvdelen af de klagesager, vi får, er det kommunikationen, den er gal med, siger Regionsrådets formand Kristian Ebbensgaard.
Derfor har Region Sjælland som den første region netop vedtaget et kodeks for god patientkommunikation.
Det beskriver, hvordan Region Sjælland og de over ti tusinde sundhedsfaglige medarbejdere vil kommunikere med patienter og pårørende på ti sygehuse og sytten psykiatriske behandlingssteder.
Regionen har i 2009 haft et øget fokus på patientkommunikation og samarbejder blandt andet med forsker Helle Petersen, der har undersøgt patientkommunikationen på to udvalgte afdelinger i regionens sygehusvæsen.
Arbejdet skal munde ud i konkrete anbefalinger til, hvordan patientkommunikationen kan forbedres i Region Sjælland.

Fakta

Kodekset er blevet til i samarbejde med blandt andet medarbejdere og patientforeninger.
Det skal være med til at sikre ensartethed og høj kvalitet i kommunikationen på tværs af sygehuse og behandlingssteder. Kodekset udstikker de overordnede retningslinjer for al kommunikation med patienter og pårørende.
Det handler blandt andet om tydelig forventningsafstemning, enkle og klare budskaber og fokus på den enkelte patient.
Ordene og intentionerne i landets første regionale kodeks for god patientkommunikation skal blive en del af dagligdagen.
I forbindelse med implementeringen af kodekset får Region Sjælland blandt andet produceret en film, der på en humoristisk og nærværende måde skal inspirere personalet til at diskutere og debattere patientkommunikation.
pm

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.