Tilfredshed med Lægevagt Sjælland

Artiklens øverste billede
Lægevagt-ordningen i Region Sjælland lever op til målene viser en ny evaluering. (Foto: Colourbox.com)

En evaluering af lægevagten i Region Sjælland viser, at de mål for servicen, som regionen og de praktiserende læger i samarbejde har sat, i høj grad er blevet opfyldt. - Det viser, at det er lykkedes at harmonisere de meget forskellige lægevagts-ordninger, der var i de tre tidligere amter, og med etableringen af Lægevagt Sjælland i marts 2008 at skabe en ensartet service for borgerne i hele regionen, konstaterer Hjørdis Høegh-Andersen fra Regionsrådet og Tue Flindt Müller fra de praktiserende lægers organisation. De er henholdsvis formand og næstformand i Region Sjællands Samarbejdsudvalg vedrørende Almen Praksis. - Regionen har blandt andet stillet moderne IP-telefoni og veludrustede lægevagtbiler til rådighed for den nye lægevagtsordning. Evalueringen viser, at lægerne har haft gavn af disse værktøjer. Transport af lægerne i specielt indrettede biler med hjertestartere og andet genoplivningsudstyr har i det forløbne år været anvendt flere gange med succes. Også den nye telefoni-ordning, hvor borgeren skal indtaste sit personnummer ved opkaldet, har betydet at lægen lettere kan få adgang til oplysninger om patienten, hvilket igen har forkortet ventetiden, siger Hjørdis Høeg-Andersen. Evaluering peger dog også på, at der er behov for at drøfte, hvordan lægevagtens såkaldte ad hoc-åbne konsultationer i Ringsted, Hundige og Stege fremover skal bemandes.

Løfterne holder

• Færre end 4 ud 100 af lægevagtens patienter må vente over tre timer på en konsultation eller et besøg i hjemmet, efter at de har kontaktet lægevagten. • 85 procent at alle konsultationer bliver påbegyndt til den aftalt tid eller højst med en halv times forsinkelse. • I gennemsnit venter borgere, der ringer til lægevagten, fire og et halvt minut i telefonen. Det er et halvt minut bedre, end servicemålet. - Når servicemålene i høj grad er nået, og når en undersøgelse også viser tilfredshed blandt lægevagtens brugere, kan det overordnet konkluderes, at lægerne har leveret en god kvalitet i Regions Sjællands lægevagt, siger Tue Flindt Müller. Tallene er hentet fra lægevagtens datasystem og indgår i større samlet evaluering, som også omfatter en tidligere offentliggjort undersøgelse af brugernes oplevelse af lægevagten.

Brugerne bliver hørt

Undersøgelsen af brugernes tilfredshed med lægevagten er en del af den nu samlede evaluering. Denne undersøgelse, der blev offentliggjort i oktober, viste at 9 ud af 10 føler sig helt trygge ved at skulle anvende lægevagten igen, men også, at omkring halvdelen af de borgere, der har benyttet venterummene i Holbæk, Nakskov, Nykøbing Sjælland og Kalundborg og Slagelse er utilfredse med faciliteterne. Regionen gennemgår derfor nu alle ventelokaler i Lægevagt Sjælland for blandt andet at gøre dem mere børnevenlige. Samtidig undersøges det, om drikkeautomater og sundhedstidsskrifter fremover skal være en fast tilbud i alle ventelokaler.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.