Gratis sælolie førte til inkassotrusler

Et ægtepar fra Ågerup er endt i et langvarigt tovtrækkeri med et norsk sæloliefirma. Ægteparret kalder firmaets salgsmetoder for ækle

Artiklens øverste billede
Lisbeth og Bent Silberg Larsen har gemt de mange mail-korrespondancer, de siden 2007 har haft med sæloliefirmaet Provena. (Foto: Erling J.)

Sælolie skulle være så sundt, men hos Bent og Lisbeth Silberg Larsen har olien ikke givet smidige led, men søvnløse nætter. Et tilbud om gratis sælolie udviklede sig for ægteparret fra Ågerup til et kostbart abonnement, rykkerbreve og inkassotrusler.
I foråret 2007 tog Bent Silberg Larsen imod en pakke gratis sælolie fra sælgere fra det norske firma Provena, der stod ved Brugsen i Ågerup. Men det skulle han aldrig have gjort, for frem til oktober i år har han og hans kone kæmpet for at slippe for at betale penge for nogle kasser med sælolie, som de mener, de aldrig har sagt ja til.
Bent Silberg Larsen skrev under på, at han havde modtaget den gratis sælolie ved Brugsen, og ifølge Lisbeth Silberg Larsen udfyldte sælgerne resten af kontrakten og satte kryds i en rubrik, der forpligtede ægteparret til et abonnement. Firmaet brugte altså underskriften til at bekræfte et abonnement, som Bent Silberg Larsen aldrig havde accepteret.
- Jeg synes, det er uartigt. Det er en ækel måde at lave forretning på. De kaldte det gratis sælolie og nævnte intet om abonnement, fortæller Lisbeth Silberg Larsen, som hævder, at hverken hun eller hendes mand nogensinde har set en kopi af kontrakten, før de modtager en pakke med sælolie.
Få måneder efter, Bent Silberg Larsen skrev under på, at han havde sagt ja til den gratis sælolie, kommer den første pakke med sælolie.
- Jeg betaler med det samme for de seks måneders sælolie, vi får tilsendt, men jeg opsiger abonnementet og nægter at modtage de andre pakker, forklarer Lisbeth Silberg Larsen.

Inkassotrusler

Men firmaet Provena bliver ved med at sende regninger til Bent og Lisbeth Silberg Larsen og sætter også et inkassofirma på sagen. Og da bliver Lisbeth Silberg Larsen forskrækket.
- Det gibber i mig, når jeg ser ordet inkasso, for jeg betaler altid mine regninger. Men jeg ved, at jeg har retten på min side, siger hun.
I slutningen af juli tror parret, at sæloliefirmaet har opgivet kampen, da der ligger et brev i postkassen fra Provenas inkassofirma Gothia, hvor der står:
" Tak for deres brev. Vi har noteret os, at De har betalt til Provena, hvorfor vi afslutter sagen hos Gothia."
Men så let går det ikke. I juli i år sender Provena et rykkerbrev og truer endnu engang med inkasso. Men Lisbeth Silberg Larsen har ikke tænkt sig at opgive kampen og fortsætter med at diskutere med Provena over mail. Og stædigheden bærer frugt.
21. oktober modtager Bent og Lisbeth Silberg Larsen en mail fra Provena, som skriver, at der er sket en fejl, og at Bent og Lisbeth Silberg Larsen har modtaget rykkerbreve på en faktura, som er betalt. "Provena anser sagen for afsluttet og beklager de eventuelle problemer, det har medført Jer", slutter mailen.
Men for Lisbeth og Bent Silberg Larsen er denne besked næsten for god til at være sand. Og Lisbeth Silberg Larsen føler sig ikke sikker på, at det er sidste gang, hun har hørt fra Provena. Men parret håber, at kampen om sælolien stopper her, og at andre ikke bliver lokket i den samme fælde.
- Det er en meget presserende måde, de gør det på. Jeg kan godt forstå, hvis folk føler sig presset til at betale. Det lugter lidt af, at de truer folk til at betale, så hvis jeg kan redde bare én fra at ryge på det her, er jeg glad, siger Lisbeth Silberg Larsen.

Ikke gratis sælolie

Roskilde Avis har talt med Provena, som kommer med det norske firmas version af forløbet og en forklaring på, hvorfor Bent og Lisbeth Silberg Larsens sag er trukket i langdrag i to år:
- Efter hvad vi kan se, har kunden ikke kontaktet os før 6. oktober 2009. Det gør, at vi ikke har haft mulighed for at opdage, at der er sket en fejl før da, forklarer Stig Marius Betten fra Provenas kundecenter.
Han fastslår desuden, at alle kunder har fået udleveret en kopi af købskontrakten, hvor det fremgår, at man sammen med den gratis sælolie accepterer at få tilsendt og betale for to ordinære forsendelser sælolie. Af kopien fremgår det desuden, at ægteparret har 14 dages fortrydelsesret.
- Vi har intet grundlag for at komme med spekulationer om, hvorfor kunderne har fået en opfattelse af, at de ikke binder sig til noget. I kontrakten står der, at de vil modtage to ordinære forsendelser.
- Alle kunder har fået en ikke udfyldt version af kontrakten. Det var standard procedure for vores sælgere i Danmark, siger Stig Marius Betten, som påpeger, at de danske sælgere ikke er ansat i Provena, men et eventfirma i Danmark, som Provena betaler for at holde events. Han har ikke lyst til at svare på, om Provena salgsmetoder bondefanger kunderne.
- Vi ønsker ikke at gå ind i, hvilke salgsmetoder vores danske sælgere har brugt. Alle kunder er i deres fulde ret til at komme med en indsigelse, hvis de føler, at de er udsat for negativt salg, fortæller Stig Marius Betten, som understreger, at hvis man kontakter Provena som utilfreds kunde, efter kontrakten er indgået, er der mulighed for at finde en løsning.
- Desværre er det vanskeligt at gøre noget, hvis kunderne ikke kontakter os, fastslår han.

tilroskildeavis.dk

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.