Elever arbejder med klimavenlige løsninger
AG¿s rektor vil bruge elevernes forslag, når skolen skal renoveres
Det handler om klimaproblematikker, og det handler om handleplaner - og så handler det om, at 100 gymnasieelever og ca. 30 7. klasseelever fra Langhøjskolen kan bidrage til at få udarbejdet en klimapolitik for Avedøre Gymnasium. For nylig var eleverne samlet til et stort klimaarrangement, hvor de mødte en god håndfuld eksperter, der hver i sær gav dem et bud på, hvad Avedøre Gymnasium kan gøre for at spare på CO2-udslippet. - Skolen står overfor en vigtig renovering, hvor vi skal have gjort noget ved vores varmeanlæg og vores el-tavler, så jeg vil forsøge at koble elevernes forslag på skolens fremtidige klimapolitik, sagde rektor Kirsten Jensen, mens de mange elever knoklede med dagens opgave. Hver gruppe elever skulle besvare fire spørgsmål, efter de havde mødt nogle af de inviterede eksperter, der kunne belyse forskellige områder som blandt andet isolering, beplantning af udearealer og effektivisering af elsystemer. - Mange af vores elever fryser tit, så jeg har indtryk af, at mange af dem er optaget af, hvordan man kan isolere bedre herude, sagde en af arrangørerne bag arrangementet, lærer Anne Louise West. Ved elevernes borde var det dog ikke bare de store løsninger, der blev drøftet, men også i høj grad hvad der kan gøres i dagligdagen, for at gymnasiet kan blive mere miljøvenligt. - Man kan spare meget, hvis man kun lader de bærbare op i den periode det tager at lade dem op, i stedet for at lade dem stå hele natten og trække strøm, sagde en elev. Andre elever ønskede, at der blev sat vindmøller på taget og at f.eks. vandrehallen blev delt op i mindre rum. - Klimatiltag kan have mange ansigter og sigtet med det her arrangement er, dels at eleverne udarbejder nogle konkrete tiltag, dels at eleverne får en større klimabevidsthed, sagde en anden af arrangementets arrangører, lærer Mikkel Kirkebæk. Imellem de omkring 100 gymnasieelever sad desuden de inviterede 7. klasseselever fra Langhøjskolen. De drøftede på lige fod med de ældre elever, hvad der kan gøres, for at gøre det lokale gymnasium mere klimavenligt. Det var tydeligt, at mødet med eksperterne havde givet dem en viden, de ikke havde i forvejen. - Jeg vidste f.eks. ikke, hvordan jordenergi fungerer, eller at hvis man planter græs på taget og væggene, så kan det isolere, sagde Olivia Lyhne fra 7. D.