Anmeldelser giver resultat hos SKAT
SKAT Midt- og Sydsjællands anmeldelsesteam sporer en holdningsændring i befolkningen til skattesnyd og sort arbejde.
2009 ser ud til at blive et godt år for SKAT Midt- og Sydsjællands anmeldelsesteam, som dækker området Køge, Roskilde, Holbæk og omegn.
Teamet får i gennemsnit 50 anmeldelser om måneden, og man mener, at det er udtryk for en holdningsændring i befolkningen.
- Det er meget tydeligt, at danskernes holdning til skattesnyd, sort arbejde og socialt bedrageri ændres i disse år. Hvor man før i tiden pralede med, at man snød systemet, er man nu blevet meget mere opmærksom på, hvem snyderiet egentlig går ud over, siger afdelingsleder Merete Wadt.
SKAT Midt- og Sydsjælland har et "anmelderteam", som decideret arbejder med at behandle anmeldelser fra borgere og virksomheder, som anmelder snyd. Medarbejderne har efterhånden stor rutine, og kan forholdsvis nemt skelne mellem chikanerier og regulære anmeldelser.
De første bliver hurtigt frasorteret, men regulære anmeldelser bliver fulgt helt til dørs.
Det foreløbige resultat i SKAT Midt- og Sydsjælland for 2009 ser sådan ud: - Skat: 28.198.634 kroner. - Moms: 4.531.866 kroner. - Bøder: 759.000 kroner.
- I år har vi indtil nu modtaget 546 anmeldelser, og vi har desuden haft politiet med ude på ransagning hos to erhvervsdrivende. Man behøver ikke nødvendigvis oplyse sin egen identitet for at få os til at behandle en anmeldelse. Nogle anmeldelser om eksempelvis socialt bedrageri videregives til de sociale myndigheder, som vi har et fint samarbejde med via vores fairplay-kontaktudvalg, fortæller Merete Wadt.
Det er ikke kun borgere, som anmelder socialt bedrageri eller skattesnyd. Der er også virksomheder blandt anmelderne.
- Der er mange virksomheder, som ikke længere vil finde sig i, at konkurrenterne opnår ulovlige fordele ved at snyde med moms og skatter, og derfor kontakter os, siger Merete Wadt.