Mindre spillerum for kriminelle
Der går kortere tid fra borgere i nød har lagt telefonrøret, til politiet er fremme, viser den seneste statistik fra i år
Speederen i patruljebilerne i Midt- og Vestsjællands politikreds har været trykket i bund fra juli til og med september, viser politiets egen statistik over responstider fra tredje kvartal af 2009. Responstiden er den tid, det tager, fra politiets alarmcentral modtager et 112-opkald, til politiet er fremme på stedet.
Mens responstiden i 1. og 2. kvartal var over ti minutter, er den i 3. kvartal faldet til 8 minutter og 35 sekunder, og det er den bedste responstid, siden statistikkens start i 2007.
Den nyeste responstid fra 2009 er over to minutter lavere end i kvartallet før, og den placerer Midt- og Vestsjællands politikreds i midten af responstiderne for landets politikredse. Politiinspektør i Midt- og Vestsjællands Politi Jens Børsting mener, der er grund til at være tilfreds med de nyeste tal.
- Det går i den rigtige retning, og det tyder på, at vi er ved at have have ramt stabilt omkring de ni minutter. Vi skal være tilfredse med ni minutter, fordi politikredsen er så stor, som den er, siger Jens Børsting.
Politinspektøren understreger, at responstiderne svinger fra kvartal til kvartal, og at politikredsen derfor ikke kun lægger vægt på resultatet fra et enkelt kvartal, men udviklingen over de seneste år.
- Responstiden kan godt stige i næste kvartal, for bare 3-4 lange responstider kan rykke billedet i den forkerte retning, forklarer Jens Børsting.
Han mener ikke, at responstider på under 7-8 minutter er et realistisk mål på grund af de store afstande i politikredsen. Men han påpeger, at responstiden for det sidste kvartal af 2009 ikke må stige til knap 11 minutter, som var resultatet i årets andet kvartal.
- Den ryger ikke derop. Det ville være uheldigt, hvis den røg op igen. Det handler jo om at gøre det så godt for borgerne som muligt, siger Jens Børsting.