Peugeot 5008 indtager 2010

Peugeot 5008 er franskmændenes nye bud på en MPV'er, og det er et yderst kompetent bud, med plads til hele familien og gode køregenskaber

Artiklens øverste billede

UGENS BIL: Der er efterhånden gået inflation i markedet for MPV'er, hvor blandt andet Opel Zafira og Toyota Verso har gjort sit indtog. Den mest solgte MPV'er i Danmark er dog i øjeblikket Citroën C4 Picasso, men det kan der meget vel blive lavet om på.
De franske Citroën-folk får nemlig nu hård konkurrence fra deres landsmænd, da Peugeot med introduktionen af den nye 5008 sender en yderst konkurrencedygtig bil på markedet til en endda meget overkommelig pris.
Hvis du slår til, og bestiller bilen før kalenderen siger 2010, så får du den fra 294.990 kroner - og du får en rigtig fornuftig familiebil med syv sæder og gode køregenskaber for pengene.

Fleksibiliteten i top

Den nye 5008 er en reintroduktion af Peugeots 5-serie, som blandt andet tæller 504 og 505 stationcar.
Sidstnævnte havde syv sæder, ligesom Peugeot tidligere har sendt 807, en stor og lidt klodset varevogn med syv sæder på markedet, men ingen af de førnævnte havde samme kvaliteter som Peugeots første bud på en syvpersoners MPV'er.
Pladsforholdene i kabinen er rigtig gode, om end der må sættes spørgsmålstegn ved, hvorvidt syv voksne mennesker kan nyde turen som fabrikanten selv hævder. De to som tager plads på de bagerste sæder, der lægger skjult i bagagerummet, skal i så fald være Allan Simonsen-kloner.
Generalt er der dog god plads i kabinen, og med 5008's multiflex-kabine, er der utallige muligheder for sædekombinationer, hvilket øger bilens anvendelsesmuligheder, da alle sæder kan klappes sammen individuelt og kan tilpasses antallet af passagerer og deres bagage.
Afhængigt af sædernes indstilling kan bagagerummet rumme fra 758 liter til 2500 liter, hvilket gør det til et af de absolutte største i klassen.

Køreglæde og sikkerhed

Kvaliteten i kabinen kan Peugeot bestemt også godt være bekendt, for designet er i top, og generelt er instrumentbrættet let overskueligt.
Det er også med til at sikre, at chaufføren kan bevare fokus på vejen, hvilket øger sikkerheden, som generelt er i top i den nye 5008, der også har fået tildelt fem stjerner i EURO NCAPs sikkerhedtest.
Bilen har blandt andet som standardudstyr gardinairbag helt ned til tredje sæderække, og som ekstraudstyr kan vælges head-up-display, der blandt andet informerer om fart, data fra fartpiloten og afstanden til den forankørende, hvis bilen altså også er udstyret med det nye distance alert.
Alt sammen nye tiltag, som er med til at øge sikkerheden. Den testede version til denne test, en 1,6 HDI med 110 hestekræfter, var dog ikke med dette ekstra udstyr, men det ødelægger langt fra oplevelsen.
De 110 hestekræfter arbejdede fint, og bilen føltes på ingen måde tung. Den lå godt på vejen, og komforten var i top på motorvejen. Peugeot er faktisk lykkes med at få 5008 til at køre og føles som en almindelig personbil, hvilket må siges at være rigtig godt gået, når der er tale om en MPV'er med en kampvægt på 1577 kilo.
På designfronten skiller 5008 sig faktisk lidt ud far det øvrigt Peugeot-program. Fronten er typisk Peugeot, men kølergrillens åbning er knap så markant, som tidligere, og det klæder faktisk den nye 5008, som meget vel kan indtage 2010, som en af de mest populære MPV'er.
Peugeot 5008 kan ses og prøvekøres hos Peugeot i Køge.

Peugeot 5008 i tal

Pris: resten af 2009 fra 294.990, ellers fra 305.000.
Versioner: 1,6 liters benzinmotor på 120 hestekræfter, 1,6 liter Turbo på 156 hestekræfter, 1,6 liters diesel på 110 hestekræfter og 2,0 liter diesel på 150 hestekræfter.
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 1,6/ 1,6T/ 1,6HDI/ 2,0HDI - 13,7/ 14,1/ 19,6/ 17,2.
Præstationer: 0-100 km/t - 14,1/ 10,8/ 14,5/ 11,4 sekunder.
Topfart: 187/ 195/ 183/ 195.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.