Hvidovre skæres midt over
Borgergruppe kræver handling i sagen om København-Ringsted-banen
Borgergruppen er ikke modstander af en nybygningsløsning, faktisk er den tilhænger! En nybygningsløsning kan være med til at begrænse den trafikale-, miljø- og klimamæssige udfordring som vi står overfor. Modstanden går på udformningen, som kiler sig gennem tætbebyggede områder, uden den relevante støj, vibration, forurening og visuelle afskærmning der er nødvendig. Hvidovre har allerede to jernbaner og to motorveje. Kan etableringen af endnu en jernbane ikke gøres fornuftig i forhold til beboerne, vil det blive det sidste trafikforlig i Valby og Hvidovres stærkt befærdede kiste, hedder det i en udtalelse fra borgergruppen. Mange i samarbejde Det er fortsat ikke lykkedes at få den kommende passager- og godsbane nedgravet og overdækket. Så for at nå dette mål samarbejdes der om at samle underskrifter til støtte for en overdækning. Der er på nuværende tidspunkt indsamlet 3.500 underskrifter. - Det er målet, at ca. 20% af de stemmeberettigede i banens nærområde skal skrive under. Alt afhængigt af, hvordan man afgrænser området, er det ca. 4.200 underskrifter, siger Jørn Henningsen, der er formand for grundejerforeningen ¿Baunebakken¿ langs Allingvej, der står til at få godstogene igennem fire gange i timen i en åben banegrav. ¿ I øjeblikket bliver der indsamlet ca. 500-700 underskrifter pr. uge, så det er realistisk at nå målet inden jul. Andelsboligforeningen ¿Thorvaldsminde¿, der ligger mellem Vigerslev Allé og Toft Sørensens Vænge, står til at miste beboelsesblokkenes endelejligheder, hvis den nuværende løsning bliver gennemført. Dette kunne undgås, hvis der blev anlagt en tunnel i stedet. - Den behandling, vi har fået af Trafikstyrelsen, er intet mindre end skandaløs, siger bestyrelsesmedlem Christian Wittrock. - Vi håber derfor på, at samarbejdet med naboforeningerne på tværs af kommunegrænsen til København vil gøre det vanskeligere for politikere og embedsmænd at afvise alternative forslag. Den skrabe-løsning, der er på bordet i øjeblikket, er simpelthen ikke god nok. Den ødelægger både Vigerslevparken, Vigerslev Allé og kvarteret ved Allingvej. - Vi savner endnu at se kommunalpolitikerne rigtigt på banen, siger Birthe Nielsen, der er bestyrelsesmedlem i ¿Thorvaldsminde¿. - F.eks. har vi foreslået kommunalpolitikerne at gå foran og selv samle underskrifter. - Der er så meget at vinde for trafikpolitikerne på Christiansborg ved at lave en ordentlig løsning. Som forslaget ser ud nu, ender det med tusindvis af utilfredse naboer til banen. Ved at ændre forslaget sådan at banen bliver overdækket, kan man med en beskeden forøgelse af anlægsomkostningerne få en fremtidssikret løsning med glade naboer, siger Nicolai Guido Klausen fra grundejerforeningen ¿Baunebakkegård¿ langs Allingvej. ¿ En halv eller en hel milliard er mange penge sidst på måneden, men i dette tilfælde er det altså en investering, der afskrives over 100-150 år. Og så er det altså en marginal ekstra omkostning. - Det må være muligt at råbe politikerne op. Der er stor sandsynlighed for, at der kommer et folketingsvalg i 2010, og der er mange stemmer i denne sag for de folketingskandidater, der vil tage problemerne alvorligt. Det er i hvert fald vores oplevelse, når vi taler med folk på gaden i forbindelse med underskriftsindsamlingen, siger Anders Jacobsen, der er formand i andelsboligforeningen ¿Store Vigerslevgaard¿ på den københavnske side af kommunegrænsen. Han opfordrer derfor flere lokalpolitikere i både Hvidovre og København til at lægge pres på deres folketingsmedlemmer. Man kan deltage i underskriftsindsamlingen ¿Overdæk Ringstedbanen i tæt bebygget område¿ på www.onlineunderskrift.dk , eller i Kvickly på Hvidovrevej på lørdag.