Borgerbetjening i Skævinge står til lukning
For få henvendelser fra borgerne gør det for dyrt at holde borgerservicecentret på Skævinge Rådhus åbent, mener direktionen
Siden kommunesammenlægningen den 1. januar i år har borgerne i den nye storkommune kunnet henvende sig tre steder i kommunen med spørgsmål om boligstøtte, skat og andre kommunale anliggender: Nemlig på Hillerød Rådhus i Frederiksværksgade, hos Job, Social og Skat i Helsingørsgade og på Skævinge Rådhus på Harløsevej. Men hvis det står til direktionen i Hillerød Kommune, skal det være slut med den personlige betjening på Skævinge Rådhus fra den 1. maj i år. Årsagen: At kun meget få borgere har benyttet sig af muligheden for at henvende sig på rådhuset i Skævinge. I perioden fra den 3. januar til den 1. april har gennemsnitligt to borgere dagligt søgt vejledning på rådhuset i Skævinge. Til sammenligning har næsten 19 borgere om dagen i gennemsnit været forbi rådhuset i Frederiksværksgade. På den baggrund mener direktionen, at det er for ressourcekrævende at holde rådhuset i Skævinge åbent for borgerhenvendelser. Borgerne i Skævinge vil dog stadig kunne få personlig rådgivning fra kommunen i deres lokalområde. Tanken er, at en medarbejder fra kommunens borgerservice skal have træffetid på Skævinge Bibliotek hver torsdag mellem 15 og 18. Desuden er ideen, at biblioteket skal udlevere kommunale blanketter til borgerne, modtage dem igen og sende dem videre til kommunen. Politikerne i Økonomiudvalget skal i dag, onsdag, tage stilling til forslaget om at lukke borgerservicecentret i Skævinge og i stedet indgå i et samarbejde med biblioteket.