Fond skal gøre Hillerød kendt som kulturby
Hillerød vil op i det stærke selskab af byer, der er kendt for at arrangere store kulturbegivenheder. En nystiftet fond med repræsentanter for erhvervslivet, handlen, kulturen og kommunen skal give kulturlivet et rygstød, så der er flere, der tør binde an med store arrangementer af den type, der vækker opsigt ud over kommunegrænsen. Foreløbig har kommunen og initiativtagerne lagt i alt 500.000 kroner i kassen, men planen er, at der nu skal sælges sponsorater til byens virksomheder, så "Hillerød Kulturfond" på sigt kan få et beredskab på adskillige millioner kroner. "Vi håber, at rigtig mange virksomheder vil bakke op om initiativet, så vi kan få skabt en masse gode arrangementer, som kan være med til at sætte Hillerød på landkortet. Ideen er, at fonden kan hjælpe de eksisterende kulturaktører til at satse større, uden at de hele tiden skal frygte, at de går ned på det," forklarer direktrør Carsten Larsen, FrederiksborgCentret, som er en af initaitivtagerne til Hillerød Kulturfond. De øvrige er Palle Vejre fra Frederiksborg Kulturcenter, Torben Nyegaard Olesen fra Nordea, Peter Schwensen fra C4 Hillerød og Bent Alsbo fra Hillerød Shopping.
"Kan få stor betydning"
Den nye fond skal som udgangspunkt ikke selv være initiativtager til arrangementer men opfordrer borgere, foreninger og kulturarrangører til at henvende sig med forslag og projekter. Støtten kan for eksempel være hjælp til en arrangør, hvor fonden garanterer køb af et antal billetter, som så deles ud til sponsorer. Fonden kan også træde til med en bankgaranti, hvis der skal rejses midler til at trække et stort koncertnavn til byen. "Det er dejligt, at vi har fået skabt dette samarbejde mellem kulturen og erhvervslivet. Jeg tror, at det kan få meget stor betydning for kulturlivet i byen," siger Palle Vejre fra Frederiksborg Kulturcenter.