Hillerøds ledige skal i job
Hillerød Kommunes Jobcenter er sikker på at nå regeringens målsætninger
"Vi er fulde af fortrøstning - og skal nok nå målene," siger statslig jobcenterchef, Niels Rasmussen fra Jobcentret i Hillerød Kommune. Det løfte kommer efter, at Hillerød Posten i onsdags ellers offentliggjorde, at Hillerød Kommune er den nordsjællandske kommune, der halter længst efter målsætningen i regeringens stort anlagte kampagne "Ny chance til alle". Et halvt år efter kampagnens start juli 2006 er 9,3 procent af Hillerøds såkaldt langvarigt ledige kommet i job eller uddannelse. Målsætningen er, at hver fjerde af de langvarigt ledige skal tilhøre den gruppe inden to år. Til sammenligning ligger for eksempel Frederikssund Kommune på 17 procent, Egedal er på over 29 procent, mens Hørholm topper med over 32 procent. "Men vi har en masse gode initiativer i gang, så det betyder ikke så meget, at de andres udgangspunkt er bedre," forsikrer Niels Rasmussen.
Målene på kort sigt halter
"Vi er godt klar over, at Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland har opstillet nogle milepæle undervejs i den to-årige periode, og dem er vi ikke sikre på at kunne overholde," siger Niels Rasmussen, men han understreger helt roligt, at problemerne kun er på kort sigt. "Nu vender vi bunken en gang til. Og forudsætningerne på arbejdsmarkedet har aldrig været bedre," pointerer han, der også synes, det er en stor fordel, at Jobcentret nu står for hele sagsgangen omkring arbejdsformidling, aktivering og uddannelsesrådgivning, hvilket før 1. januar var opdelt i den statslige arbejdsformidling og hos kommunerne. Fordi Jobcentret nu er 100 procent lokalt forankret, håber Niels Rasmussen, at det kan få virksomheder til at tage et yderligere socialt ansvar - måske ovenikøbet se en fordel i, at ansætte mennesker, der trænger til en ny chance.
Jobtræning virker
Jobcentret er i øjeblikket i gang med at holde møder med andre aktører på jobmarkedet. Derudover har Jobcentret nu en tættere kontakt til målgruppen, hvilket betyder at der højst går tre måneder mellem hvert møde. Ved det allerførste møde foretager Jobcentret en vurdering af deres situation på arbejdsmarkedet, og hvis mulighederne fra start ser ud til at være vanskelige, vil Jobcentret hurtigt gå i gang med opkvalificering, jobtræning eller en uddannelsesplads. "Det, mange virksomheder efterspørger, er, at ansatte skal kunne fungere selvstændigt - og her er vores erfaring, at det er jobtræning, der virker," siger Niels Rasmussen.