Sygehusets telefoner gik ned
Teknisk fejl lagde onsdag formiddag telefonsystemet ned hos Nordsjællands Hospital i Hillerød
Mange patienter og pårørende ringede onsdag formiddag forgæves til Nordsjællands Hospital i Hillerød. Årsagen var, at telefonsystemet var ustabilt i tidsrummet klokken 10.00–12.30. "Mange måtte ringe forgæves til os, hvilket naturligvis har været yderst generende. Så det vil vi beklage dybt," siger hospitalsdirektør Martin Gregersen. Det var en teknisk fejl i telefoncentralen, som lagde alle hospitalets telefoner ned i Hillerød – mens det kun medførte begrænsede forstyrrelser for hospitalerne i Helsingør og Frederikssund. Der blev hurtigt iværksat interne nødprocedurer og etableret nød-numre til brug for politi, Falck og andre samarbejdspartnere. "I samme øjeblik nedbruddet blev opdaget blev der varslet beredskab på hospitalet," fortæller afdelingssygeplejerske Claus Skriver fra Akutmodtagelsen i Hillerød. "Det betyder, at vi for en sikkerheds skyld var forberedte på at kunne tackle enhver tænkelig situation. Men alt forløb som sædvanligt, så vi stille og roligt kunne gå tilbage til de normale procedurer, da nedbruddet var repareret". Mens systemteknikere arbejdede på at finde og rette fejlen, blev alt hvad der kunne opdrives af mobiltelefoner taget i brug – inklusive personalets private mobiltelefoner, så hospitalet kunne kommunikere med omverdenen.