Den smarte pickup

Jørli Petersen prøvekører Mitsubishi L200 Double Cab Intense til 216.996 kr. ekskl. moms

Artiklens øverste billede
Nyt design, stærkt forbedrede køreegenskaber og en rigtig god motor. Det eneste traditionelle ved den nye Mitsubishi pickup er den indvendige del af ladet, mens kabinen er både komfort og luksus.

Det vrimler med nye lad- eller pickup-biler, og tilgangen af nye biler med åbent lad er slet ikke slut. Flere er på vej, men vi kan allerede med sikkerhed sige, at den nye Mitsubishi L200 er bilen med det mest spændende og nyskabende design. For første gang har vi set en pickup, hvor der virkelig er arbejdet med designet. Fronten på L200 er hentet fra de 4x4 racere, som også i år kom succesrigt til Dacar, og de spændende og anderledes linjer er gennemarbejdet helt om til bilens bageste centimeter, så bilen ligner alt andet end et åbent, rullende lad. Det eneste der ikke er ændret på den nye L200 er det indvendige lad. Selv om formerne er smarte og afrundede, er ladet som det altid har været: flad bund og rek-tangulære mål. Masser af luksus Kabinen i den nye L200 har også fået et gevaldigt løft. Indvendigt ligner bilen alt andet end en traditionel pickup. Gode materialer, masser af udstyr og høj komfort er kun en del af en ny L200. Støjniveauet er også lavt, og bagsædet i den store 4-dørs-udgave har midterarmlæn, regulerbart ryglæn og god benplads, men et bagsæde i en pickup er et særsyn i Danmark, indtil nogen får taget sig sammen til at lave pickup som autocamper. Den klassiske lodrette bagrude i kabinen kan åbnes. Et tryk på en knap i midterkonsollen, og ruden glider ned. Selv om det kan lyde som unødvendigt tingeltangel, er det et uventet stort plus, for man får et rigtigt godt klima i bilen, hvis man vil supplere det fuldautomatiske klimaanlæg med en gang frisk luft uden alt for meget sus i kabinen. Motormæssigt har Mitsubishi en helt ny 2,5 liters commonrail med 136 hk og 314 Nm på programmet. Sammenlignet med alle ny-hederne lægger Mitsubishi sig pænt i midten med den nye motor, men man går ikke hele vejen med ny teknik. Mitsubishi holder heldigvis fast i to gearstænger til 4-hjulstrækkets høje og lave udveksling. Trækket til 2- eller 4-hjul hedder Super Select, i topmodellen. Det er teknik, der er hentet fra Pajero, og her mener vi Mitsubishi har valgt rigtigt. Dels har man valgt det bedst mulige system til træk på fire hjul, dels venter man med at hoppe på den nye bølge, hvor små knapper erstatter den traditionelle ekstra gearstang i gulvet. En lille knap på væggen giver ikke den rigtige tryghed, når man er i vanskeligt terræn og skal bruge lav udveksling. Det giver en ekstra fornemmelse af sikkerhed, når man mærker det lille "klonk" i den korte gear-stang, når der skiftes til lav udveksling. Man ved at alle systemer er parate til hårdt arbejde, og man har fuld tillid til bilens drivlinje fra første sekund. Behagelig landevej De første oplysninger fra Mitsubishi gik i retning af et omfattende sikkerhedsudstyr, men Mitsubishi har desværre skiftet mening. Man skal op i Intense-versionen, før man får ESP, og selv om vi lige har rost 4-hjulstrækket, skal man være opmærksom på, at der også er forskel på 4-hjulstrækket. Det lavere udstyrstrin kø-rer med et mere enkelt træk, så der er god grund til at købe topmodellen, som på væsentlige punkter er den bedste. Helt som forventet kan man notere stærkt forbedrede køreegenskaber i den nye pickup. Foruden en stærkt forbedret kabine med god siddekomfort, har Mitsubishi også lavet så meget om på bilen, at man både kan køre med et ton grus på ladet, og samtidig køre næsten komfortabelt med tom vogn. Der er ikke så meget skrumlen over bump og huller, selvom ladet er tomt. Styringen er ændret markant på den nye model, der er stadig kraftig servohjælp, men man har fået bedre fornemmelse af de styrende hjul, og vendediameteren er blevet betydeligt mindre. Den tidligere L200 Strada krævede en god portion øvelse at få på plads ved den lokale købmand, men nu går det meget lettere, og den nye motor lever fuldt og helt op til forventningerne, både når det gælder gangkultur og trækkraft. Mitsubishi har kun et en-kelt motorvalg til den nye L200, men det er tilstrækkeligt til alle former for kørsel. L200 kan både køre overbevisende med 2.700 kg på trækkrogen og 1.000 kg på ladet uden at miste pusten totalt. Med lav udveksling er den smarte pickup rigtig god i terræn, og på landevejen er den køremæssigt på højde med flere lukkede 4-hjuls-trækkere, så der er fremgang på alle fronter. De dage, hvor den åbne pickup var en skrumlende kasse, er forbi. (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.