Nordsjællandske skoler lever op til timekrav
Eleverne på skoler i Nordsjælland får generelt de undervisningtimer, som de har krav på. Der er dog enkelte markante undtagelser
Elever på folkeskoler i de nordsjællandske kommuner får den undervisning, som de har krav på - og ofte mere til. Det fremgår af en undersøgelse fra Undervisningsministeriet. Ministeriet har undersøgt det planlagte timetal i 1.-9. klasse på folkeskoler i perioden 2002-2005. Mens tallene på mange skoler afslører, at eleverne snydes for undervisning, er det ofte omvendt på skoler i det nordsjællandske. På landsplan modtager 7 procent af eleverne i 1.-3. klasse ikke det påkrævede antal timer i matematik. I tre af de 'gamle' nordsjællandske kommuner, avisen har kigget på, får elever på nogle skoler mindre undervisning i brøker og blækregning, end de har krav på. En del skoler yder mere undervisning i matematik, end de skal. Vendes blikket mod de såkaldt praktisk/musiske fag, må 5 procent af eleverne i 7.-9. klasse på landsplan tage til takke med mindre undervisning, end de har krav på. I Nordsjælland halter tre skoler bagefter, mens rigtig mange skoler underviser mere, end de skal.
Markante afvigelser
Blandt de skoler i Nordsjælland, der halter efter, er der markante afvigelser. I eksempelvis Karlebo Kommune får 26 procent af eleverne mindre undervisning i praktisk/musiske fag end minimumstallet. I Fredensborg/Humlebæk får 30 procent af eleverne i 1.-3. klasse ikke den undervisning i matematik, som de har krav på. Også i Lyngby-Taarbæk og Frederikssund er der underskud af undervisning i matematik. Minimumstallene er lovpligtige, og ifølge Berlingske Tidende udtaler Dansk Folkepartis uddannelsesordfører Martin Henriksen, at det er 'komplet uacceptabelt', at kommunerne ikke lever op til lovkravene. Læs mere i Hillerød Posten onsdag