Er sundhedsvæsenet så kompliceret?

Det er kun få måneder siden, Hvidovre Kommune oprettede en særlig sundhedsafdeling i socialforvaltningen. Det nye Danmarkskort med regioner og, nogle steder, store nye kommuner har stillet særlige krav til alle kommuner. Så Hvidovre er med på banen og har sat fokus på sundhedsopgaverne i kommunalt regi. Det betyder naturligvis ikke, at sundheden var glemt indtil da, men den nye struktur her til lands har fordelt opgaverne lidt anderledes, og en del nye opgaver skal nu løses i kommunerne. Det gælder bestræbelserne på at forebygge sygdomme og indlæggelser på sygehusene. Det gælder også den overvejende del af genoptræningen efter udskrivelse, f.eks. efter en operation. Den nye hospitalsplan Som borger kan man ellers have vanskeligt nok ved at finde rundt i sundhedsvæsenet: Praktiserende læger, praktiserende speciallæger, sygehuse, vagtlægesystemet, skadestuer, akut-hospitaler og elektive hospitaler (dvs. hvor kun planlagt behandling finder sted), præventionsklinikker, fysioterapiklinikker - og for at gøre forvirringen endnu større, skal man til nogle speciallæger ikke medbringe henvisning, mens det er kravet andre steder. Forslaget til den nye hospitalsplan, der er fremlagt for hovedstadsområdet, gør det ikke lettere. Forskellige lægelige specialer flyttes rundt, så man f.eks. skal føde børn et sted, opereres i brystkassen (lunge/hjerte) et andet sted, behandles for diabetes (sukkersyge) et tredje og have indsat et nyt knæ et fjerde. Dertil kommer de seneste års voksende private sundhedssektor med privathospitaler og private klinikker, der tilbyder forskellige behandlinger. Hertil kommer en nyskabelse, et sundhedscenter , som flere kommuner - også Hvidovre - opretter. Sundhedscentre - et supplement Tanken om sundhedscentre har gennemgået store diskussioner de seneste år. Først drømte nogen om mini-nær-hospitaler, mens andre helst så en slags butik, hvor enhver borger uden henvisning fra egen praktiserende læge kunne efterspørge sundhedsydelser, f.eks. receptfornyelser og mindre undersøgelser. Resultatet er blevet en stribe af helt uensartede centre rundt omkring i Danmark, og det er synd at sige, at der er enighed om, hvorledes et sundhedscenter skal indrettes. Det positive ved dette virvar er det lokale præg, der sættes på sundhedscentrene. Desuden styrkes det kommunale selvstyre ved, at der kan tages særligt hensyn til den enkelte kommunes befolkning, dens sammensætning og dens særlige problemer. I næste måned vil jeg som optakt til åbningen af Hvidovre Kommunes sundhedscenter fortælle lidt om det nye centers kommende aktiviteter. Men som grundtanke er det nye sundhedscenter ikke et alternativ, men et supplement, til de eksisterende tilbud. At drive sundhedsvæsen er ikke alene et spørgsmål om forskellige klinikker, hospitaler eller centre. Det er heller ikke blot en diskussion om den billigste behandlingsmåde, men det overordnede formål er at gøre syge mennesker raske, eller at lindre smerte og ubehag - hvis helbredelse er umulig. Dertil kommer ønsket om at forebygge sygdommenes opståen. Sagt meget kort: At skabe det bedst mulige liv i sundhedsmæssig forstand for alle mennesker. Skal lægen udeblive? Skal det lykkes at leve op til disse mål, kræver det en stor indsats. Vi er som borgere i Danmark forkælede. Egentlig forventer vi, at "systemet" er der, når vi skal bruge det - og egentlig uden at yde den store indsats ud over at betale vores skat. Når sundhedsvæsenet f.eks. skal planlægge operationer, eller den praktiserende læge skal planlægge sin konsultation, så opleves det frustrerende, at patienter blot udebliver. Ikke en opringning, ikke en beklagelse, næh, man forventer, at der bare kommer en anden i stedet. Men det gør der ikke. Lægen beslutter f.eks., hvor mange patienter han/hun kan have i klinikken på en dag, og udebliver (uden afbud) omkring 10%, ja, så er der andre, der har måttet vente unødigt - og som kunne være kommet til. Det er ikke just at tage hensyn til vore medmennesker, tværtimod. Det er heller ikke befordrende for samarbejdet mellem læge og patient. Tænk, hvis lægen hver 10. dag, altså én gang på 2 uger, undlod at møde i konsultationen - uden at sætte seddel på døren eller fortælle patienten, at han/hun var væk. Eller sygeplejersken på hospitalet uden sygemelding blot blev hjemme hver 10. arbejdsdag. Hverken lægen eller sygeplejersken ville være populære - sagt meget diplomatisk. Men selv om sundhedsvæsenet kan virke kompliceret, så gøres der en stor indsats for at forbedre situationen. Hvidovre Kommune har lige som andre kommuner i Danmark indgået en såkaldt sundhedsaftale med den nystartede region, og ét af formålene med denne er bl.a. at skabe et mere tilgængeligt sundhedsvæsen. Enhver borger skal finde det let at finde den rigtige indgang på det rigtige tidspunkt. Som bekendt blev Rom ikke bygget på én dag, og det samme gælder det perfekte sundhedsvæsen. Det tager tid at gøre ting bedre, og det gælder også vort sundhedsvæsen. Desværre er opgaven ikke let, fordi man kan skabe en forbedring for nogle borgere, mens andre kan mene, at det samme tiltag ikke er en forbedring, men en forværring. Forhåbentligt skaber Hvidovres nye sundhedsaftale størst mulig forbedring for flest mulige borgere.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.