Automekanikeren, der blev Boeing-chef hos SAS

Den 22. januar 2007 var Hvidovreborgeren Peter Stenholm Henriksen i audiens hos Dronning Margrethe og modtog den kongelige belønningsmedalje med krone

Artiklens øverste billede
Peter Steenholm Henriksen .

l Medaljen ligger i en fin lille firkantet æske beklædt med fløjl. I følgebrevet fra hoffet står der højtideligt: "Den 12. december 2006 har hendes Majestæt Dronningen tildelt Quality Control Supervisor i SAS Component Group A/S, Peter Stenholm Henriksen, den kongelige belønningsmedalje med krone". Med god grund er Peter Henriksen, bosat på Hvidovrevej, stolt af belønningen for lang og tro tjeneste hos SAS, hvor han i 10 år havde ansvaret for, at Boeing 747 kunne gå på vingerne og senere lande sikkert i en fremmed lufthavn. Som den første fik Peter i 1971 certifikat til Boeing 747, og det betød, at han som den eneste, havde kompetence til at afgøre, om et fly teknisk set var klar til at gå i luften. Kronen på værket Mekanik og teknik har fyldt en stor del af Peter Henriksens arbejdsliv. Først automekaniker, så elektronikmekaniker, og derpå skulle han også lige være flymekaniker! Peter bankede flere gange på hos SAS, før døren blev åbnet til en fantastisk karriere med flyvemaskiner og ledelse. Han tog afsæt den 4. juli 1966 og har siden været ansat i 40 år med ledelsesansvar i 32 år. - Det er derfor jeg har fået medaljen med krone! Mere end 50% af de 40 år skal være med ledelsesansvar for at opnå kronen på værket, fortæller Peter med et smil. - Jeg ser belønningsmedaljen som afslutning på et rigt arbejdsliv hos SAS. Det er jo ikke en medalje, jeg selv har fået ideen til. Det var min tidligere chef, John Nielsen, som insisterede. Gennem hans anbefaling og videre over "Økonomi- og erhvervsministeriet" til Amalienborg, sad jeg pludselig med medaljen i hånden. I den anledning var jeg i fornem audiens hos Dronningen den 22. januar. Flymotor eksploderer Peter Henriksen er en rolig natur, der på ingen måder lider af det moderne fænomen "stress", snarere tværtimod. Når nærmeste medarbejdere i visse situationer føler sig presset og bliver nervøse, ja så står den 2 meter høje Peter Henriksen fast som en klippe. Der er ellers situationer nok af alarmerende karakter, som kunne give anledning til nervøse trækninger. - Jeg husker f.eks. en nytårsaften, hvor der var flyafgang med tomtflyvning. Fra kontroltårnet blev der meldt om måger på landingsbanen, men efter at "Mågevognen" havde ryddet banen, var der grønt lys for "take-off". Men hvad kontroltårnet ikke havde bemærket var, at der ude i rabatten sad gemt en flok måger, som i samme øjeblik maskinen lettede bankede ind i flyet med det resultat, at den ene motor eksploderede. Inde over Kongelunden vendte flyet og satte kursen tilbage mod Kastrup. Eksplosionen havde imidlertid bevirket, at alle kompasser var unøjagtige, og derfor måtte flyet forsøge landing med en korrigeret kurs udstukket af kontroltårnet. Det lykkedes heldigvis... - Jeg var lettet, for at sige det mildt, da flyet rullede ind til "Gate 30", fortæller Peter Henriksen - helt rolig! Den amerikanske drøm Når jeg ser dit omfattende CV, kommer jeg til at tænke på, om du i virkeligheden ikke er en dansk udgave af den amerikanske drøm? -Jo, det kan man vel godt sige. Jeg er gået hele vejen fra det små til det store. Som barn gik jeg i skole på en katolsk skole. Det var en forfærdelig tid med benhård disciplin og korporlig afstraffelse. Hvis vi f.eks. ikke kom til den tvungne messe én gang om ugen, blev vi kaldt op til skoleinspektøren og fik de obligatoriske tre rap i rumpen med spanskrøret. Og helt absurd var det, når vi modtog seksualundervisning af en nonne eller en katolsk præst, som jo ikke havde en pind forstand på de dele! Jeg kunne slet ikke affinde mig med den form for skolegang, og jeg meldte mig ud af 6. klasse og kom derpå i lære som automekaniker, fortæller Peter Henriksen. - Og derfra er det gået slag i slag. Fra praktisk arbejde som flymekaniker, ledelse på flere niveauer og endelig som "Quality Control Supervison i SAS Component Group A/S" hvilket nærmest kan oversættes til kontakt med myndigheder, fremmede flyselskaber og kontrol med reservedels- komponenter. - Det forløb kan man vel godt kalde en amerikansk drøm på dansk, bemærker Henriksen. "Mekaniker som kunstner" Denne overskrift kunne man læse i Ekstra Bladet den 10. nov. 1981. Peter Henriksen havde på opfordring stillet sin kunst til rådighed i konkurrence med andre kunstnere fra syv forskellige luftfartsselskaber. Det skete på Royal Hotel, hvor kunst og kritikerparret Alex Steen og billedhuggeren Vivian Rose havde til opgave at vurdere værkerne. Peter Henriksen kom ind på en klar førsteplads med sit værk og i sin tale sagde Alex Steen bl.a.: - "Han er faktisk ikke til at komme udenom på førstepladsen. Han kender bronzens muligheder og han bruger dem. Det er skønhed og harmoni, han tryller frem ikke blot i det ydre men også dybt indefra. Hans ting ånder og lever gennem de fine former og flader". I stuen, hvor vi sidder, er vi omgivet af kunst fra Peters Henriksens hånd. De markante bronzeskulpturer dominerer rummet, men også oliemalerierne på væggene snakker godt med. Et multitalent Kapsejlads, billard, astronomi, antikviteter, jura, antropologi, musiker, kunst, veteranbiler - alt sammen fritidsinteresser, Peter Henriksen har dyrket og brændt for. Nu er tiden kommet til at trappe lidt ned. Energien rækker ikke helt så langt som tidligere. Men ude i garagen venter veteranbilen, en Mercedes 1956, utålmodigt på at blive rørt. Og foråret er så småt på trapperne. Så mon ikke Peter inden længe triller ud af Hvidovervej, mens han lystigt ryger på sin pibe og sender en venlig tanke tilbage til sin fantastiske karriere i selskab med flyvemaskiner. BLÅ BOG: Navn: Peter Stenholm Henriksen Sted: Hvidovrevej Uddannelse: Automekaniker, elektronikmekaniker, flyvemekaniker m.m. Æresbevisning: Den kongelige belønningsmedalje med krone Børn: Christian 32 år. Flyvemekaniker i SAS Niels 28 år. Karosserismed.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.