Veltrimmet folkediesel

Jørli Petersen prøvekører Toyota Avensis 2,0 D-4D Sol 4d til 403.114 kr.

Artiklens øverste billede
Næste udgave af Toyota Avensis får få og små udvendige ændringer. Det, man ikke kan se, er en let ændret undervogn og en helt ny 2-liters dieselmotor.

Toyota er blevet en mærkevare, og når man er en mærkevare, bliver man pludselig lidt forsigtig med sit design. Den nye model må ikke adskille sig alt for voldsomt fra forgængeren, ikke fordi den nye ikke må være smart, men mere fordi de, der allerede har købt en bil, ikke må føle, at de kører i en gammel bil. Hvis det er korrekt, at Toyota er en mærkevare, passer de forsigtige ændringer i design på den nyeste udgave af Avensis perfekt med de lette ændringer. De, der købte Avensis for et par år siden, behøver ikke at være det mindste fornærmede, for selv garvede Avensis-ejere har svært ved at se forskel på den gamle model Avensis og den faceliftede model, der kom til salg sidste efterår. De udvendige ændringer på Avensis er meget beskedne. Toyota-logoet er flyttet til et andet sted på fronten, lygterne er lidt anderledes, ligesom kofangeren har fået nye former. Indvendigt er det også let at forveksle ny og gammel. Toyota har flyttet lidt rundt på enkelte elementer i midterkonsollen, så det er udelukkende de tekniske ændringer, der er forskellen på ny og gammel model Avensis. Ny 2-liters diesel Den helt store nyhed i den seneste Avensis er den nye 2-liters dieselmotor. Hvis man nøjes med at studere motorens data overfladisk, er der ikke den store forskel, men Toyota har arbejdet meget med forbedret støjdæmpning, og selv om motoren kører på olie, er det næsten umuligt at høre den, uanset om radioen er tændt eller slukket. Den forbedrede støj-dæmpning hænger naturligt sammen med Toyotas nye satsning på dieselmotorer. Toyota lagde for kort tid siden ud med en helt ny generation 2,2 liters motorer, som selvfølgelig også ligger i den nye Avensis, og ikke overraskende er den store 177 hestes med NO-x forbrænding den klart bedste bil i det nye Avensisprogram, men det er den nye 2-liters, der er folkemodellen. Sammenlignet med de naturlige konkurrenter, har Toyota de seneste år manglet en kraftfuld folkediesel. Den tidligere 2-liters var lige lovlig slap i koderne, men den nye 2-liters med 126 hk og 300 Nm bringer Toyota tilbage på omgangshøjde med de europæiske konkurrenter. Den nye 2,0 motor er en mindre udgave af den nye 2,2 motor. Der er skåret lidt af højden på motorblokken, og slaglængden er forkortet, så man har en helt kvadratisk motor på 1998 kubik, og indtrykket af Toyotas nye motor er positivt. På papiret har Toyotas nye 2-liters lidt færre heste end flere af konkurrenterne, men momentforløbet er meget fornemt, og det er det vigtigste for en moderne dieselmotor. Der er masser af harmoni, komfort og trækkraft i den nye 2-liters diesel, den 6-trins gearkasse er velafstemt, så den både er velfungerende i tæt bykørsel, men i høj grad også er en komfortabel rejsebil. Mere udstyr De usynlige ændringer på den seneste Avensis er også en finpudset undervogn. Den nye Avensis er lidt fastere sat op, styringen er blevet en smule hurtigere, lidt mere direkte, og man har lidt bedre føling med de styrende hjul, men ingen af disse ændringer går ud over bilens komfort. Den nye Avensis er på prislisterne blevet lidt dyrere, men ikke meget, og hele prisstigningen skyldes forbedret udstyr. Selv om man ikke vælger diesel, men holder sig til den billigste benzin med Terra-udstyr, får man splitbagsæde og nyt og større musikanlæg, som automatisk skruer op og ned for lyden efter bilens hastighed. Vælger man diesel, starter man med Soludstyr. Her får man højdejusterbart passagersæde og en såkaldt skumringssensor, der skruer op og ned for instrumentbelysningen efter behov, og der er fartpilot i alle Avensis bortset fra den billigste 1,8 liters benzin. Sideblinket er flyttet op i sidespejlet, og kommende Avensis-ejere kan langsomt, men sikkert begynde at glæde sig. I løbet af 2007 kommer der endelig automatgear i Avensis med dieselmotor, men vi kan ikke lade være med at komme med en bemærkning om prisen på Avensis, som er en af de mest populære firmabiler. Firmabiler sælges til andre priser, end det man kan læse i de officielle prislister, og selv om en pris lige over 400.000 kr. for den billigste Avensis lyder lidt vel rigelig høj, skal man ikke give op på forhånd. Stort set alle nye Avensisejere kan få en større eller mindre rabat på den nye bil, så gå bare i krig med Toyotaforhandleren. (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.