Subarus største

Jørli Petersen prøvekører Subaru B9 Tribeca 3,0 5d til 379.900 kr. ekskl. moms

Artiklens øverste billede
Subaru B9 Tribeca er Subarus største bil til dato. Bilen er bygget til det amerikanske marked, men den europæiske B9´er har en anden undervogn. Navnet Tribeca er en forkortelse af et kunstnerkvarter i New York, Triangle Below Canal Street.

Subaru er kun en mindre japansk bilfabrik, men i høj grad et mærke med egne specialiteter, som især handler om teknik. Ifølge Subarus filosofi har deres biler selvfølgelig 4-hjulstræk, boxermotor og rammeløse sideruder, og Subaru holder så fast i sine principper, at selv den helt nye dieselmotor, som er klar sidst på året, også er en boxer- eller pandekagemotor. Den er den første, men også den eneste af sin art, ligesom Tribeca er Subarus første og største bil, der både fås som 7-personers MPV og som varebil på gule plader. To tons køremaskine Den hidtil største Subaru er både en stor og anderledes nyhed, men den er stadig en typisk Subaru. Når man drejer startnøglen, er man ikke i tvivl om bilens oprindelse. Selv om den 6-cylindrede boxermotor er meget støjsvag, er lyden typisk i startøjeblikket, mens den resten af tiden bare trækker igennem uden ret meget støj. Fordelene ved en 6-cylindret boxermotor er flere. Det er muligt at få motoren i perfekt balance, og det er selvfølgelig lykkedes. Der er ikke den mindste vibration i bilen, og for en bil af Tribecas størrelse er det også en fordel, at den flade motor kan placeres så langt nede i motorrummet, at det medvirker til at give bilen et lavere tyngdepunkt. Motoren er langsliggende, hvilket efterhånden også er usædvanligt, men det giver en mere ukompliceret transmission, især når man skal have træk på alle fire hjul, og så har Subaru så lang tradition med 4-hjulstræk, at man efterhånden har fået udviklet systemet til det perfekte. Under alle former for daglig kørsel fungerer 4-hjulstrækket umærkeligt. Selv under en skrap, baglæns manøvre med tung trailer kan man ikke mærke trækket på alle fire. Der er intet der strammer i styretøjet, alle hjul kan løbe lidt længere end det modstående uden at det knirker fra drivlinjen. Der er permanent og omgående træk på alle fire hjul, så man har kun et enkelt minus, og det er det brændstof, det koster at trække på fire hjul. Konservative løsninger Seks cylindre, automatgear, 4-hjulstræk og en høj vægt betyder naturligvis, at benzinforbruget er højt, dog uden at være voldsomt, men det er en åbenlys fejl af Subaru kun at lægge en 64 liters tank i Tribeca. Man bliver alt for ofte mindet om, at nu skal der tankes, så en tur gennem Europa med en tung campingvogn, som også er en Tribeca-specialitet, bliver en ferieoplevelse med masser af stop på tyske rastepladser. Subaru er generelt også forsigtige med alt for meget nyt i deres biler. Ting skal være gennemprøvet og testet i en evighed, før det lander i en Subaru. Automatgearet i B9 Tribeca er et 5-trins automatgear. Et både konservativt og forsigtigt valg af Subaru, endda i en tid hvor 6-trins gearkasser er dagens norm i dyre biler, men det fungerer flot og umærkeligt. Totalgearingen er velafstemt, og selvfølgelig kan gearskiftet også betjenes manuelt inden for et ganske stort omdrejningsområde. Subaru har også sit eget design, og B9 Tribeca ligner ingen anden bil. Når man en gang har set den store Subaru, kan man kende bilen på lang afstand, men i modsætning til en bil som Audi Q7 opfatter man ikke bilens størrelse, når man sidder bag rattet. B9 er en anelse mindre, og det giver store fordele, når man skal sno sig i gamle bykerner og parkeringshuse, og så får kabinen i den nye Tribeca et stort plus. Bilens indre er ualmindelig lækker og veldesignet. Kabinen smyger sig rundt om de to personer på forsædet. Det er en meget elegant kabine, som på trods af mange indbyggede finurligheder fungerer problemfrit med det samme, men Subaru er og bliver klassens specielle dreng. På 30 sekunder kan man finde flere pudsige mangler. Vi efterlyser blandt andet et rat, der kan justeres i både længde og højde. Vi mangler også en automatisk viskerfunktion, men ellers er standardudstyret omfattende med blandt andet navigationsanlæg, elstyret læderstue og soltag i alle udgaver. Der er dømt luksus på alle ydre og indre linjer. De store 18" hjul med dæk i 55 profil peger tydeligt på en ganske fast undervogn, og med 4-hjulstræk får man en bil med meget stor stabilitet, både i skrappe kurver og på lige landevej. Køreegenskaberne er i topklasse, og så er Subaru en ægte japansk kvalitetsbil med stribevis af topplaceringer i internationale kvalitetsundersøgelser. Eneste minus er benzinforbruget, som er lovlig højt, men når man kan skimte en dieselmotor i horisonten, kan dette minus blive fjernet. Prisen for B9 Tribeca på hvide plader starter ved 850.000 kr., og med moms på van-udgaven er prisen 451.522 kr. før levering. (LNB)

Jrli


Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.