Mere end økonomi
Jørli Petersen prøvekører Peugeot 207 XR 1,4 HDi 5d til 194.990 kr.
Peugeot 206 var en dansk folkebil. En af de meget få biler, der kan kaldes en klasseløs bil. Alle kan køre i en 206, og alle kan køre til både slot og lade iført en 206. Ingen vil kigge skævt til ejeren, og den populære 206'er fortsætter indtil videre. Alligevel er der ingen tvivl om, at Peugeot gerne vil have danskerne over i den nye 207, og en af de modeller, som for alvor skal flytte danskerne, er 207 med den lille 1,4 liters diesel, for Peugeot er sammen med VW dominerende på det danske dieselmarked. En 1,4 liters HDi er økonomi i højeste potens, men med den nye 207 bliver man også nødt til at se på indkøbsprisen. En 5-dørs med mindre udstyr koster i runde tal 200.000 kr. med nummerplader og levering. Det er 35.000 kr. over prisen for en 207 med den mindste 1,4 liters benzinmotor, og det er disse 35.000 kr., der skal hjem igen i form af flere kilometer på literen og selvfølgelig den højere brugtværdi, for en 207 diesel vil sikkert være eftertragtet som brugt. Om der så er økonomisk fornuft for den enkelte i at investere i en dieselbil frem for en benzinbil, er op til det regnestykke, hver enkelt familie kan lægge på bordet, men det er et faktum, at en 207 1,4 diesel kører længere end 22 kilometer per liter efter de officielle forbrugstal. Virkeligheden kan sagtens komme til at ligge omkring 20 kilometer på en liter olie ved almindelig pendlerkørsel, for det er især de mennesker, der kører mange kilometer til og fra arbejde hver dag, der har brug for en dieselbil. Andre årsager Heldigvis er det ikke ren økonomi, der afgør, om man skal købe benzin- eller dieselbil. I dag har dieselmotoren og dermed dieselbilen andre åbenlyse fordele. Først og fremmest er den moderne dieselmotor benzinmotoren overlegen på flere punkter. Den yder meget mere per liter motorvolumen. Den trækker helt anderledes, og så snart bilen er begyndt at rulle, er der flere kræfter i dieselmotoren. Også komfortmæssigt er den mindst en klasse bedre. At rulle på motorvejen med en dieselmotor er støjsvagt og afslappende. Motoren ruller roligt med få omdrejninger, og sådan er det også i den nye 207 1,4 diesel, som i modsætning til den lille benzinudgave har en noget højere gearing, så lydbilledet og komforten er helt anderledes. Peugeot er en af specialisterne i moderne diesel. Det skinner tydeligt igennem på den nye 207, som vi mener er en klasse over 207 med benzinmotor inden for samme prisklasse. Selv om man måske er lidt forskrækket over den højere pris, kan bilen sagtens være pengene værd. Plus fire meter Sammenlignet med 206 er 207 blevet noget større. Akselafstanden er øget med knap 10 centimeter til 254 cm, totallængden er øget med næsten 20 centimeter til 403 cm, så Peugeot gør som Fiat med Grande Punto, idet man flytter over de fire meter, som er grænsen for biler i den såkaldte B-klasse. Den meget større bil burde give mere plads i kabinen, men indvendigt kniber det lidt for 207. I modsætning til mange konkurrenter har Peugeot ikke prioriteret pladsen på bagsædet særlig højt. Det kniber med benpladsen, både fordi Peugeot har valgt to meget velpolstrede forsæder med et meget kraftigt ryglæn, men også fordi Peugeot har fået en ny stil på deres biler, især understreget af den karakteristiske front som tager en god del af bilens totallængde. Peugeot har ikke helt udnyttet mulighederne med de ekstra 20 centimeter i længden, men til gengæld er bagagerummet blevet bedre. Det er blevet lidt dybere og ganske brugbart med meget regulære mål, takket være den kompakte bagaksel, som kører videre fra 206. Forrest i bilen føles 207 som en større bil. Det er på forsæderne, man får gevinsten af den nye 207, som også har taget en del på i vægt, men da bilen er en diesel, er det ikke noget, man mærker ret meget til. De ekstra kilo i 207 er gået til øget sikkerhed, men også til bedre lydisolering og bedre materialer. Bredden er også øget med næsten syv centimeter, så der er blevet mere plads til at slå ud med armene i den meget lydsvage kabine, mens køreegenskaberne stadig er typisk Peugeot. Totalt set vurderer vi den nye 207 til at være en velkørende bil med gode styrereaktioner og fin balance. De generelle køreegenskaber har fordel af den større akselafstand og den øgede afstand mellem hjulene, og med en diesel i motorrummet behøver man ikke spekulere på, om der nu også er kræfter nok i maskinrummet. Vi anbefaler 207 med dieselmotor. (LNB) Peugeot forhandles hos Peugeot Rødovre, Bo Kjeldsmark Automobiler A/S på Islevdalvej 75.