"Engelske" gartnere igen på spil
Arbejdsgiverforening og fagforening enige om at bekæmpe udenlandske anlægsgartnerfirmaer, som ikke overholder gældende regler.
Engelsktalende anlægsgartnere, der sidste år huserede i det storkøbenhavnske område er tilsyneladende i gang med at forberede et nyt fremstød i området. Da de udenlandske gartnere sidst var på spil arbejdede de ofte under falsk firmanavn, adresse og telefonnummer, og de gik fra hus til hus for at tilbyde deres tjenester i form af omlægning af indkørsler og lignende til "billige penge". Som Hvidovre Avis tidligere har beskrevet, var der eksempler på, at husejere blevet snydt med kvaliteten. I enkelte tilfælde blev kunder end og truet til at betale, selvom arbejdet var dårligt udført. Anlægsgartner Uno Apold fra Grøn Entreprise ApS har set nærmere på nogle af de udførte arbejder og siger: - De pågældende anlægsarbejder lever på ingen måde op til fagets standarder og normer. Det betyder, at de lagte sten under danske vejrforhold vil skride så meget, at arbejdet efter kort tid skal laves helt om. Det er endvidere meget svært at se det økonomisk fordelagtige i at få udført så dårligt arbejde, siger han. Et andet problem med de udenlandske gartnere er, at der ikke er sikkerhed for, at den danske skattelovgivning, overenskomster og arbejdsmiljøregler overholdes. 3F, Bygge- og Miljøarbejdernes fagforening er meget opmærksomme på denne uheldige situation, som man agter at følge nøje. Det er derfor noget, man skal være opmærksom på, hvis man som haveejer benytter sig af et udenlandsk tilbud. - Vi har en fælles interesse med arbejdsgiverforeningen i at gældende regler overholdes, således at konkurrencen dermed bliver lige imellem danske og udenlandske anlægsgartnere, udtaler næstformand i Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening, Michael Haas. Landsformanden for arbejdsgiverforeningen "Danske Anlægsgartnere" Ole Kjærgaard er enig med 3F: - Vi kan under ingen omstændigheder støtte op om hverken ulovligheder, eller fagligt dårligt udført arbejde. Vores sekretariat modtager en del henvendelser fra kunder, som er utilfredse med det udførte arbejde, men vi kan ikke hjælpe dem, idet de som har udført arbejdet ikke er omfattet af vores Ankenævn og garantifond. 3F og Danske Anlægsgartnere er enig om at opfordre "SKAT" til at gøre noget ved problemet. Sidste år forsøgte man at få Politiet til at gå ind i sagen, men det bliver sjældent gjort. -Den enkelte haveejer skal tage affære og anmelde evt. trusler til Politiet. Det har de pågældende ofte svært ved, fordi de godt ved, der er tale om "sort arbejde" og at de som kunde har "dummet sig" ved at bruge de forkerte anlægsgartnere, siger Ole Kjærgaard. Problemet er ikke kun begrænset til København, idet man sidste år oplevede, at de pågældende udenlandske anlægsgartnere fortrak til Sydsverige, da der blev for megen omtale i de danske medier.