Amerikansk fra Korea
Jørli Petersen prøvekører Chevrolet Captiva 3,2 V6 aut Van til 259.995 kr.
Chevrolet har lagt endnu en dimension til det kendte bilmærke med den nye Captiva. Navnet Chevrolet stammer oprindeligt fra den schweiziske grundlægger. Mærket opfattes som amerikansk, men denne Captiva er bygget i Korea, men kunne for den sags skyld godt være en ægte amerikansk model. Chevrolet Captiva er en smart bil i SUV-klassen. Den fås i flere varianter fra gule plader og to sæder til en rigtig folketransporter med syv sæder, og så skal man ikke lade sig narre af den koreanske oprindelse. Der er rigtig meget amerikansk Chevy i den nye Captiva. Især i den store 3,2 liters V6. Chevrolet Captiva er en ægte SUV, som ikke må forveksles med en rigtig 4-hjulstrækker. Captiva har ikke reduktionsgear, men trækker permanent på alle fire hjul, og trækkraften fordeles elektronisk. Under al-mindelig landevejskørsel trækker Captiva udelukkende på forhjulene, men op til 50 procent af trækkraften kan sendes til baghjulene. De danske konkurrenter til Captiva er biler som Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe, Honda CR-V, SsangYong Kyron og selvfølgelig Suzuki Grand Vitara. Motorprogrammet starter med 4-cylindret 2,4 på benzin, men den rigtige Captiva har 3,2 liters V6. En rigtig General Motors mainstream V6-motor hentet fra en lang række amerikanske biler, og med 230 hk, en blød og lækker motorgang og meget lidt støj. Ulempen ved en V6'er er benzinforbruget, så de fleste danskere vil nok vælge die-seludgaven, der er en 2-liters traditionel commonrail die-sel, som støjer nogenlunde som gennemsnittet. Syv med måde 90 procent af det danske salg af Captiva vil være på gule plader. De sidste 10 procent kan vælge mellem fem og syv sæder, og selv om de sidste to personer sidder ganske klemt, er det ikke helt så sammenpresset som i andre biler. Captiva har en dyb vognbund, så der er lidt mere plads til lange ben, og generelt er bilen ganske nydeligt designet, men vi anbefaler Captiva med stofsæder. Lædersæderne er lidt for hårdt stoppede. Når bilen er ny, synker man ikke ned i sæderne. Man sidder nærmest på toppen af sædet, og man får ikke den støtte, der giver en afslappet kørsel. Sædet mangler støtte både til ryg, ben og til siden, og man bliver nødt til at klamre sig lidt for meget til rattet. Vi hå-ber, at sæderne taber pusten efter nogle tusinde kilometer, så man kommer lidt længere ned i siddehynden og får lidt støtte over hele kroppen. Vi har også kørt Captiva med stofsæder. De er knap så hårde, så umiddelbart ligner stofsæderne det bedste valg. Glem 2-hjulstrækket Køremæssigt har vi ganske god fidus til Captiva. Servostyringen er ikke for voldsom. Der er føling med de styrende hjul, skiftet mellem 2- og 4-hjulstræk sker helt umærkeligt, og undervognen er lidt hårdere afstemt end hos flere konkurrenter, og det gav gevinst, da vi satte en trailer efter Captiva. Den vis-te sig at være en rigtig god trækker, selv om bilen er født med uafhængigt baghjulsophæng. Det værste for en anmelder er måske, at der ikke rigtigt er noget at bemærke ved Captiva. Motoren er rigtig god, automatgearet fungerer perfekt både med og uden påhæng. Baghjulsophænget opfører sig godt under alle former for kørsel. Der er høj komfort i Captiva, og indretningen er, bortset fra sæderne, både god, logisk og funktionel i hverdagen. Den billigste Captiva har kun 2-hjulstræk, og som sædvanligt anbefaler vi 4-hjulstræk til denne type bil. Det giver en helt anderledes og bedre stabilitet, så køb Captiva med træk på alle fire hjul, selv om det er lidt dyrere. Prismæssigt er det Captiva med dieselmotor og 4-hjuls-træk, der er interessant. Med laveste udstyr hedder prisen 209.995 kr. før moms. V6-udgaven med automat-gear og topudstyr er prissat til 259.995 kr. før moms, og selv om V6'eren er lidt tørstig, tror vi, at mange vil føle sig fristet af den model, som helt og aldeles føles som en rigtig amerikansk Chevrolet. På hvide plader starter prisen ved 400.000 kr. Billigste model med 4-hjulstræk koster 440.000 kr., billigste diesel 460.000 kr., mens 3,2 V6 koster 579.995 kr. Merprisen for syv sæder er 20.000 kr., og automatgear på alle andre udgaver end V6 koster 30.000 kr. (LNB)