Usikre budgettal på behandling

Hvidovre Kommune har overtaget amtets opgaver med behandling af stofmisbrugere - men der er mange spørgsmål, som skal undersøges nærmere, før man kender det faktiske udgiftsniveau

l Som en del af kommunalreformen har Hvidovre Kommune overtaget amtets opgaver på stofmisbrugs-området. Der er tale om såvel den medicinske som den sociale behandling. Tidligere - altså indtil den 31. december sidste år - lå hele behandlingen i amtsligt regi og Hvidovre Kommune fik først kendskab til en borgers behandling, når narkomanen havde været i behandling i mere end 120 dage. På dette tidspunkt overtog kommunen så betalingen for den videre behandling. Det nye er altså, at det er narkomanens hjemkommune - Hvidovre, der har det fulde ansvar for behandling og økonomi på stofmisbrugsområdet og det er således Hvidovre Kommune, der skal visitere den enkelte borger til behandling. Imidlertid hersker der en del uklarhed på området. Det store spørgsmål er nemlig: Hvor mange stofmisbrugere er der egentlig i Hvidovre og hvad koster en stofmisbruger? Svaret på dette spørgsmål er nøglen til afdækning af en del af den nævnte uklarhed. Behandlingsgaranti I september sidste år bestemte Hvidovre Kommune, at den nye opgave vedrørende stofmisbrug skulle placeres i Arbejdsmarkedsforvaltningen. Der er behandlingsgaranti . Det betyder, at der skal effektueres et behandlingstilbud senest fjorten dage efter at borgeren har henvendt sig. Behandlingen skal have baggrund i en behandlingsplan, som bygger på en grundig lægelig og social udredning. Hvidovre Kommune har indgået en aftale med det, der tidligere hed Københavns Amt Behandlingscenter for stofmisbrugere (KABS). Dette behandlingscenter er nu overtaget af Glostrup Kommune. KABS opgjorde i november Hvidovre Kommunes forventede udgifter i 2007 til stofmisbrugsbehandling til 10,9 mio. kr. Udgiftsopgørelsen er et resultat af antallet af stofmisbrugere i 2005 kombineret med taksterne for 2007. Det kendte niveau for 2006 vurderes at være af samme størrelsesorden. Det er oplyst, at der i 2005 var omkring 90 "årsbrugere" fra Hvidovre Kommune. Overblik Tilbage i 2005 udarbejdede Københavns Amt en kommuneprofil for hver kommune. Hvidovre Kommunes anvendelse af amtets tilbud (KABS) er her opgjort til 6,1 mio. kr. i 2004, svarende til godt 80 årspladser. Hvorvidt de sundhedsmæssige/lægelige udgifter indgår i kommuneprofilen er uvist. Med det i kommuneprofilen opgjorte udgiftsniveau for 2004 ville udgifterne i 2007 være på omkring 6,7 mio. kr.. Imidlertid viser KABS' opgørelse af niveauet i 2005 10,9 mio. kr. - altså godt 4 mio. kr. mere. Antallet af misbrugere er øget med 7 helårspladser fra 2004 til 2005. Hvidovre Kommune har i øjeblikket kun kendskab til godt 70 procent af de aktuelle sager, idet amtet først efter årsskiftet har frigivet journaler på den enkelte borger og Forvaltningen er nu ved at danne sig et overblik over de igangværende sager. Hvidovre får en såkaldt bloktilskudskompensation i forbindelse med kommunalreformen Merudgifterne i forbindelse med kommunalreformen blev i foråret beregnet til en samlet økonomisk konsekvens på 323 mio. kr. Sidste år foretog forvaltningerne konkrete beregninger på driftsområderne. I Hvidovre har man imidlertid ikke beregnet udgifter til stofmisbrugsbehandling på det sociale område. Der er alene medtaget de udgifter, som fremgik af bloktilskudskompensationen i sundhedsloven. Der er således ikke budgetteret i forhold til de faktisk forventede udgifter til stofmisbrugsbehandling, lige som der er stor usikkerhed omkring det faktiske udgiftsniveau til henholdsvis den lægelige og den sociale behandling. Forskellen mellem kommuneprofilen og KABS opgørelse over udgiftsbehovet i 2007 er heller ikke klarlagt. De nævnte spørgsmål - samt flere andre spørgsmål - bliver nu nærmere undersøgt. På baggrund af de mange usikre elementer vil man i Hvidovre kontere at de faktiske løbende udgifter på en særskilt konto. Sagen genoptages så senest ved budgetrevisionen efter den 31. maj. 2007, hvor der forventes en større klarhed over såvel de faktiske udgifter og mulighederne for at påvirke udgifterne. oas

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.