Dyrt med diesel
Jørli Petersen prøvekører Honda Civic 2,2 i-CTDi Sport 5d til 356.950 kr.
Vi har tidligere haft den nye Honda Civic 1,8 under be-handling og skrev blandt andet, at den nye Civic er spændende, anderledes, velkørende og stadig en ægte Honda. Efter en både tøvende, men også forsigtig start er Honda begyndt at bevæge sig rundt i dieselbilernes verden, og lidt endnu holder Honda sig til en enkel 2,2 liters motor, som til gengæld findes i hele modelprogrammet. Motoren er både god, nøjsom og effektiv, men den bærer også lidt præg af, at Honda ikke er verdensmestre i dieselmotorer. Da Hondas 2,2 motor blev lanceret, var den usædvanlig i størrelse. Den havde lidt flere heste end konkurrenterne, og måske var det årsagen til, at nogle anmeldere fra det store udland udpegede Hondas nye motor til at være noget særligt, men allerede et par uger efter Hondas dieseldebut var den nye motor overhalet af flere konkurrenter. Der er ikke noget galt med Hondas motor. Den er og bliver en rigtig god motor, men man bliver ikke verdensmes-ter i diesel fra den ene dag til den anden, og målt i effekt og moment mangler Honda den sidste viden og finpudsning. Spørgsmålet er selvfølgelig, om Honda i det hele taget er interesseret i at udforske dieselmotorerne mere, end de gør. Det er dyrt at lave noget nyt. Især når man har begrænset viden, stilles der store krav, men der er nye og mindre motorer fra Honda på vej, så vi venter med spænding, også på prisen for Civic med en mindre dieselmotor, for som det er lige nu, er prisen på Hondas dieselbiler det største problem. Stort prishop Civic med 1,8 liters benzinmotor kan fås til priser omkring 250.000 kr. Med dieselmotor er prisen betragteligt højere. Det er svært at forklare, hvorfor prishoppet skal være så markant, og derfor er Civic diesel indtil videre en sjældenhed, selv om den har en række kvaliteter, som er værd at samle på. Med sammenligneligt udstyr er prishoppet fra 1,8 benzin til 2,2 liters diesel tæt på 90.000 kr., og også på dette område er Civic noget for sig selv, men det er stadig bilens design, der først og fremmest tiltrækker sig opmærksomhed. Civic er en bil, man enten er for eller imod. Det er især bilens bagparti, der er anderledes. Som ejer af en Civic hører det med til pluskategorien, men så har man også affundet sig med de noget tvivlsomme oversigtsforhold. Lige bagud kræver det masser af øvelse at bruge den øvre og nedre bagrude til et hurtigt overblik. Der er også en meget stor dødvinkel skråt bagud. I tæt bykørsel kræver det ekstra opmærksomhed på de bløde trafikanter, men uanset hvor forsigtig og omhyggelig man er, er det forkert at sige, at udsynet bagud er godt i den nye Civic. Til gengæld er den indvendige mængde plads blevet betydeligt bedre ved modelskiftet. Der er mere plads til både mennesker og bagage, bagsædet er flot, men især de to forsæder er af rigtig god kvalitet. Man sidder perfekt i den nye Civic, og indretningen omkring førerpladsen er hentet i en fremtidsfilm. Elektroniske instrumenter i flere etager, speedometer øverst og en gigantisk omdrejningstæller centralt placeret bag det smart designede rat, der ser meget anderledes ud, men fungerer fremragende, og køremæssigt er der ikke noget at komme efter. Andre gode grunde Selv med dieselmotor tør vi gode kalde Civic for en meget sporty bil. Den styrer forrygende, meget hurtigt og kontant. Den er en anelse tungere over forhjulene end benzinudgaven, men der er stadig god balance i bilen, og bremserne følger med. Det er også værd at lægge mærke til, at den 140 hestes dieselmotor er en rigtig god motor. Der er rigeligt med kræfter til en bil i denne størrelse, og målt i rene præstationer er 2,2 diesel et lille hak bedre end 1,8 liters benzin. Vi har også konstateret en rigtig god brændstoføkonomi i Civic. Motoren er så stor, at den kan tillade sig at være doven det meste af tiden, og en doven diesel betyder lavt olieforbrug. Målt i rent forbrug er Civic diesel værd at lægge mærke til, men målt i totaløkonomi hænger regnestykket desværre ikke sammen. Man skal køre alt for mange kilometer, før man har tjent merprisen på Civic diesel hjem i ren besparelse. Det er ikke af økonomiske grunde, man skal vælge diesel til Civic, men i dag er dieselmotorerne heldigvis blevet så gode, at der er andre gode grunde til at vælge diesel. Disse grunde hedder kraftoverskud ved lave omdrejninger og komfort generelt, men om det er så mange penge værd, vil vi helt overlade til de mulige danske købere. (LNB)