Flere stressede skolelærere
Langtidssygemeldinger og stress påvirker fraværsstatistikken på skolerne
l Hvidovre Avis kunne i sidste uge berette om det kommunale fravær. Over 41.000 sygedage nåede de ansatte op på i 2006. Lærerne på de elleve skoler tegnede sig for godt 10.300 af disse sygedage. Udregnet med den brede pensel gav det i underkanten af 1.000 sygedage på hver enkelt skole. Men sådan kan det naturligvis ikke regnes ud. Det er nemlig meget forskelligt, hvordan fraværsprocenten fordeler sig på skolerne. På Langhøjskolen, Frydenhøjskolen og Sønderkærskolen havde lærerne i eksempelvis tredje kvartal sidste år et fravær, som var over 50 procent højere end gennemsnittet, der var på 4,15 %. På Risbjergskolen og Præstemoseskolen lå man markant under gennemsnittet. - Vi er optaget af, at der på enkelte af skolerne ses en fraværsprocent, som er tre-fire gange højere end andre steder. Vi har sat fokus på netop dette problem, sagde kommunaldirektør Jens Frederik Jørgensen til sidste uges avis. Langtidssygemeldinger - Når der ses så store forskelle i fraværet på de enkelte skoler, handler det jo nok også om forskelle i samarbejdsklimaet, siger Flemming Ernst, kredsformand for Hvidovre Lærerforening. - Jo bedre man har det på sin arbejdsplads - jo mindre syg er man. Det handler om at være tryg ved ledelsen. Man skal være sikker på, hvor man har sin ledelse. Vi ser desværre også flere og flere sygemeldinger med baggrund i stress. Et andet af de forhold, som hurtigt kan påvirke en skoles sygestatistik er langtidssygemeldingerne. Og - alt andet lige - så er det altså skolerne med de lidt ældre lærere, der har flest af de længere sygemeldinger. Vi så gerne, at Hvidovre Kommune havde en Langtidssygefond på samme måde, som man har en Barselsfond . Alle ansatte i Hvidovre Kommune betaler til Barselsfonden - og når man så har brug for den, "trækker" man på den. Således burde det også være med langtidssygemeldingerne. Men det vil kommunen ikke være med til. Man begrunder det med, at sygdom på den enkelte skole er et personale- og ledelsesmæssigt problem... oas