FDM efterlyser fokus på fodgængersikkerhed

Artiklens øverste billede
Kun få biler opnår acceptable resultater, når det gælder fodgængerbeskyttelse.

l Test af fodgængersikkerheden bør være et krav for alle nye biler, der bliver sendt på markedet, mener FDM. En ny undersøgelse viser, at kun få biler opnår acceptable resultater, når det gælder fodgængernes beskyttelse. Kun få biler tager højde for fodgængernes sikkerhed. Det viser en ny undersøgelse fra FDMs tyske søsterklub, ADAC. På baggrund af resultaterne fra Euro NCAP's crashtest har ADAC analyseret fodgængernes chance for at overleve en bilpåkørsel. Undersøgelsen viser, at kun ganske få biler lever op til de krav, man burde forvente af en ny bil. EU vil frem til 2015 stramme kravene, men kun således at personbiler under 2,5 ton yder en bedre beskyttelse for fodgængere. FDM opfordrer EU til at ændre reglerne, så de også omfatter de tunge biler. - Der er i dag ikke tilstrækkelig fokus på fodgængernes beskyttelse. Fokus er som regel rettet mod bilisternes chance for at overleve et uheld. Vi ser gerne, at bilfabrikanterne i højere grad tager et medansvar for de bløde trafikanter og satser på at udvikle biler, der også tager hensyn til fodgængernes sikkerhed. Det gælder også biler, der ikke direkte er omfattet af lovkravet, siger FDMs adm. direktør, Thomas Møller Thomsen. I undersøgelsen klarer de små familiebiler sig generelt bedre end de store biler, men i gennemsnit er der ingen biler, der får mere end to ud af fire stjerner, og nogle får slet ingen. Det er på trods af, at det er muligt at konstruere en bil, der tager hensyn til fodgængernes sikkerhed. Forbilledet er Citroëns store familiebil C6. Her er der udviklet en speciel eftergivende motorhjelm for at undgå de sværeste hovedskader. Denne teknologi har betydet, at C6-modellen som den eneste har fået topkarakter i Euro NCAP's fodgængertest. - Bilfabrikanterne bør i højere grad satse på at udvikle fodgængervenlige motorhjelme som f.eks. hæver motorhjelmen eller udløser airbags, hvis bilen påkører en person. Teknologien findes, så i sidste ende handler det om bilproducenternes vilje. Når de kryber uden om, er det, fordi en forgængervenlig konstruktion kan være svær at opnå på et ønsket design, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP samarbejdet, Leif Nielsen.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.