Musik, dans og drama har flyttet grænsepæle på Gungehusskolen
Skolen har fået et musiske omdrejningspunkt med godt samarbejde mellem professionelle folk udefra, Musikskolen og lærerkræfterne på skolen
l Uden den store virak og opmærksomhed har en af Hvidovres folkeskoler - Gungehusskolen - startet et særdeles ambitiøst og spændende projekt, hvor musik, kreativ dans og drama bliver prioriteret højt som en væsentlig del i den almindelige undervisning. Det er skolens inspektør Jørgen Angermann og lederen af Hvidovre Musikskole, Holger Steinrud , der for et halvt år siden fandt sammen og fik konstrueret et helt ny model for et samarbejde, hvor Musikskolen tilfører en masse ressourcer i form af timer og professionelle folk udefra, som igangsætter og instruerer skolens elever i tæt samarbejde med lærerne. - Vi har været igang i godt fire måneder, og jeg må sige, der er flyttet grænsepæle, bl.a. hvad angår disciplineringen af børnene, fortæller skoleinspektør Jørgen Angermann. - Der er skabt et godt tilbud til alle, og det er helt klart mit indtryk, at såvel eleverne som lærerne finder det spændende og inspirerende. Indførelse af "en skole med en kreativ profil" har stået højt prioriteret i vore kontraktmål, og jeg er glad for at både skolebestyrelse og Musikskolen har bakket så godt op om forsøget. Hvidovre Musikskole, der står for ca. 60 procent af voksenressourcerne bl.a. med tilknytning af professionelle kunstnere, musikere og skuespillere, udtrykker også begejstring for projektet: - Det er vigtigt at stimulere begge hjernehalvdele hos børnene, og de kreative fag appelerer til både fantasi og udtryk, understreger Holger Steinrud. Under hensyn til den forventede motivering og det intellektuelle overskud er fagområderne opdelt med musik for 1.-3. klasse, kreativ dans for 4.-6. klasse og drama for 7.-10. klasse, hvor skolens faglærere arbejder sammen med professionelle kunstnere i timerne, så eleverne sikres kvalificerede tilbud indenfor alle tre områder. Musikalsk kendskab Formålet med musikundervisning i de mindste klasser er at give nogle færdigheder og en genrebevidsthed, på et tidspunkt hvor eleverne gennem øret kan tilegne sig et musikalsk kendskab i musikkens eget sprog. Desuden tilbydes 3.klasses elever instrumentalspil på et af de mange blæseinstrumenter som er ukendte for langt de fleste børn. Det nystartede skoleorkester med 3.-4.-klasses elever har allerede vist gode evner ved koncerter i Medborgersalen og Risbjerg kirke op til jul. Dans og brug af kroppen Hvad angår den kreative dans for 4.-5. og 6. klasse, så er formålet en fysisk udfoldelse og aktivitet med brug af kroppen. Der undervises i danseteknikker og målet er inden for hvert klassetrin, at eleverne bidrager med en koreografisk ide til en mindre danseforestilling. Undervisningen superviseres af "Ung Dansescene" på Østerbro med en professionel danser i samarbejde med skolens idrætslærere. Tale, udtryk og drama for de ældre klasser (7. til 10. klasse) har udgangspunkt i, at de unge skal kvalificeres til at begå sig i samfundet, hvorfor der lægges vægt på at tale og formulere sig forståeligt og med klar diktion, ligesom kroppen er en del af det man verbalt udtrykker (kropslige udtryk). Undervisningen her varetages af en professionel skuespiller i samarbejde med faglærerne på skolen, ligesom undervisningens indhold superviseres af naboen - Teater Vestvolden. mads-