Nej til vogntog

Artiklens øverste billede

Selv om det erkendes fra alle sider at lastbiler skaber problemer for de svage trafikanter, vil man give tilladelse til, at endnu større og hidtil forbudte, lastvognstog må køre i Danmark – de såkaldte modulvogntog. Det er Dansk Fodgænger Forbund ikke begejstret for. -Det er temmelig sent vi kommer på banen, indrømmer DFGF's formand Mikael le Dous. –Det skyldes at vores instinktive modvilje mod at tillade endnu større køretøjer først nu har fundet statistisk belæg, med udgivelsen af pjecen "Færdselsuheld 2005" fra Danmarks Statistik. Heri fremgår det at påkørsler med dødelig udgang af svage trafikanter med store køretøjer er klart over-repræsenteret. I mellem 3 og 7 % af uheldene var en lastbil modparten, men disse uheld tegnede sig for 21 % af alle trafikdræbte svage trafikanter. Således tilsiger den kølige logik at endnu større køretøjer vil indebære en uforholdsvis stor stigning i antal dødsofre blandt svage trafikanter, mener formanden. -Problemet med de store køretøjer er dels chaufførens dårlige overblik, dels køretøjets udstrækning og store masse, siger Mikael le Dous. –Mindre forhindringer mærkes slet ikke. Som eksempel var der uheldet i Limfjordstunnelen for et par dage siden, hvor en lastbil skubbede en personbil 350 meter, før chaufføren heldigvis opdagede han havde trådt i noget. Og en personbil er da ellers ikke sådan at overse. En cyklist eller fodgænger i klemme var måske først blevet opdaget ved næste undervognsbehandling. Argumenterne for at tillade modulvogntog er økonomi, trafiksikkerhed og miljøfordele. Tilhængerne mener nemlig at i stedet for 3 almindelige lastbiler vil der køre 2 modulvogntog i trafikken, siger Mikael le Dous. – Men trafiksikkerheden har statistikken allerede gennemhullet, og hvis transportudgifterne falder, så stiger mængden af gods, som det kan betale sig at transportere, og så stiger antallet af lastbiler til det tidligere niveau – nu bare med endnu større lastbiler. Så der forsvandt også miljøargumentet. Og endnu en gang trafiksikkerheden. På trods af særlige spejle, videokameraer og andre tekniske finurligheder på lastbilerne er det ikke lykkedes at dæmme op for de mange især højresvingsulykker. Lad de almindelige lastbiler først bevise at de kan færdes i trafikken uden at sprede død og ulykke, førend der gives tilladelse til endnu større køretøjer, mener Mikael le Dous, Dansk Fodgænger Forbund...

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.