Hvad skal det sige?
Avedøre Gymnasiums kantine var mandag basen for et stort forhandlingsspil om EU.
Elever og 27 særligt indbudte kendisser deltog i spillet, som havde til formål at træne forhandlingsevner og samarbejde under pres, men frem for alt at give eleverne en god og lærerig oplevelse. Alle deltagende blev inddelt i grupper, som hver især havde til opgave at repræsentere et land. Hvert ”land” modtog derefter en brochure om landets mærkesager, og om hvilket honorar de ville modtage, hvis disse blev vedtaget. Det var herefter op til hvert ”land” at beslutte, om de ville forsøge at få gennemført deres egen mærkesag, eller om de ville "lade sig købe" til at stemme på et af de andre landes mærkesager. Herefter fulgte forhandlinger og afstemninger, alt imens euro-sedler konstant skiftede hænder. Alternativ undervisningsmetode Forhandlingsspillet er en stor uddannelsesbegivenhed, som tager undervisningen ud af klasseværelserne, og gør den til at tage og føle på. Den giver eleverne et indblik i beslutningsprocesserne i EU, som almindelige skoletimer i teori aldrig ville have kunnet give på samme måde. Spillet, som er designet af Jens Von Holck, en samfundsfagslærer på gymnasiet, er tidligere gennemført på Vestjysk gymnasium i Tarm og på Nykøbing Katedralskole på Falster. Denne gang, på Avedøre Gymnasium, var der dog lagt op til en udbygget udgave, der bl.a. indebar de prominentes deltagelse. Spillet er alle steder blevet anset for en stor succes. En udtalelse fra Vestjysk Gymnasium lød således: ”Det har virkelig været en fed måde at blive undervist på. Det vil vi gerne have meget mere af”