Skal følge i Corollas hjulspor
Toyota Auris
Den nye Toyota Auris skal løfte en tung arv. Den skal træde i Corollas hjulspor, og opgaven bliver ekstra vanskelig, for Auris kommer kun som 3- og 5-dørs. Toyota har valgt et stilskifte i fami-lieklassen, navnet Corolla er blevet for støvet og slidt, og måske har Toyota valgt rigtigt. Navnet Auris kommer fra det latinske ord aurum, der betyder guld. AU er den kemiske betegnelse for guld, så Toyota har store forventninger til Corollas efterfølger, der er konstrueret og designet i Europa. Design og stil er hentet direkte fra den nye Yaris, og filosofien bag bilen er den samme. Kompakte ydre mål, men alligevel masser af plads inde i bilen, og selv om Toyota holder sig på en totallængde på 422 cm og en akselafstand på 260 cm, som er typisk for klassen, er der forbavsende god plads i bilen. Den forreste del af bilen har også fået en helt ny stil. Førerpladsen er ændret, og for første gang ser vi en gearstang, der er flyttet højt op i en hævet midterkonsol. Den højt hævede gearstang virker ved første øjekast forkert placeret, men det fungerer rigtig godt i praksis, og man befinder sig rigtig godt bag rattet i Auris. Køremæssigt vil Toyota også gerne have en lidt mere sportslig profil, men grundkonstruktionen i Auris er ikke meget forskellig fra Corolla. Det samme gælder for motorerne, hvor Auris-programmet starter med to benzin- og tre dieselmotorer. Benzinudgaverne til det mindre kørselsbehov starter med 1,4 liters motor med 97 hk, mens 1,6 motoren med 124 hk er helt ny. Den er forbløffende støjsvag, og det er næsten umuligt at høre motoren dreje rundt, men de to mindste dieseludgaver på 1,4 og 2,0 gør det også fremragende. Priserne starter ved 226.000 kr. (LNB)