Den lille Touareg
Jørli Petersen prøvekører VW Touareg 3,0 V6 TDI Tiptronic Van til 345.142 kr. ekskl. moms
Overskriften til denne prøvekørsel er en smule misvisende. VW Touareg fås med mindre motorer, end den vi her har til test, men der er også en mening med denne rubrik, for den mindste 2,5 diesel til Touareg har strengt taget været for lille til at yde den lækre Touareg retfærdighed. Fra det øjeblik VW viste den store Touareg V10 diesel, var der kun én Touareg, der duede. Hvis ikke det var en V10'er, var det ikke en rigtig Touareg, for der var intet over eller ved siden af den formidable V10 maskine. Men man har som bekendt et synspunkt, til man tager er andet, og nu er vi ved at ændre den tidligere opfattelse. Touareg fås også med den nye 3-liters dieselmotor, der først dukkede op i Audi Q7. Selv om vi stadig har, V10'eren som den store favorit, kunne vi godt nøjes med en Touareg med 3-liters commonrail diesel, på trods af at VW stadig skriver TDI på bagsmækken. Forskellen fra Audi Q7 til VW Touareg er større, end man skulle tro. I rene mål er Touareg 34 centimeter kortere og beskedne fem centimeter smallere, men når man kæmper for at komme ud af bilen på en typisk dansk parkeringsplads, er det de sidste centimeter, der er afgørende. Selv om Touareg er stor, er den lidt lettere at manøvrere i hverdagen end den senere søstermodel fra Audi. Mindre prestige Designet på Touareg peger også i den mere forsigtige retning. Den er ikke så anmassende eller dominerende, der er knapt så meget prestige i en Touareg, men teknisk får man mere for pengene i en VW, end man gør med fætter Q7. Touareg er en ægte offroader med reduktionsgearkasse, variabel frihøjde og meget mere, som forvandler VW's kilometersluger til en meget velegnet bil i terræn. Man tror det ikke, men Touareg hører til blandt de bedste biler i terræn, hvis man ellers nænner at køre bilen ud, hvor det bliver rigtigt vanskeligt, og selv en stor trailer er ikke noget problem for Touareg. Vi har ikke haft trailer efter Q7, men vi tror, den viser samme kvaliteter i den disciplin, og motormæssigt er den 3-liters V6 diesel rigelig til selv den største trailer. En Touareg må køre med 3.500 kg på krogen, og der er efter vores mening ingen tvivl om, at Touareg er en af de absolut bedste trækkere, der kan købes for penge. Lidt mindre luksus Køremæssigt kan man godt tillade sig at sætte lighedstegn mellem Q7 og Touareg. Det er først, når bilerne kommer uden for asfalten, at der er væsentlig forskel mellem de to biler. Touareg holder stilen i kabinen, den er lige knap så lækker og indbydende som Q7s, varerummet er også mere enkelt indrettet og en anelse mindre i Touareg, men selv med disse forskelle, som trækker ned hos de købere, der går efter prestige og signalværdi, er VW Touareg vores favorit. Når vi peger på VW Touareg frem for Audi Q7, er det først og fremmest bilens drivlinje, der afgører vores valg. Vi kan bedre lide VW's terrængående teknik. Vi er glade for hver eneste af de centimeter, bilen er mindre, og så er det selvfølgelig også et plus, at Touareg er godt 30.000 kr. billigere før moms. Vi har også lidt større fidus til VWs drivlinje. Motorerne er de samme på Touareg og Audi Q7, men Audi holder fast i deres Quattro. De har helt deres eget system til træk på forhjulene, og selv om vi ikke på nogen måde har hørt om problemer med Q7, har vi større tillid til VWs mekaniske træk på forhjulene, hvor Audi har en lidt usædvanlig konstruktion med en kæde skudt ind i drivlinjen. Det hører også med til historien om VW Touareg, at bilen har været på markedet i nogle år. Det er ved at være tid til et mindre facelift. Vi forventer ikke de store ændringer på næste generation Touareg. Designet på næste store 4-hjulstrækker fra VW vil ligge tæt på det nuværende, men selvfølgelig bliver der tale om visse ændringer fra ny til gammel Touareg. Vi forventer, at den nye udgave af Touareg er i Danmark i løbet af foråret. Hvis man trods alt synes, at Touareg er enten for dyr eller for stor, er der håb forude. I slutningen af 2007 viser VW en mindre 4-hjulstrækker, navnet er Tiguan, og den er bygget på samme platform som VW Golf V. (LNB)