Spansk og sportslig
Jørli Petersen prøvekører Seat Altea FR 2,0 TDI 170 Van til 166.828 kr. ekskl. moms
Det er det første grundige indtryk af den hidtil kraftigste 2-liters diesel fra VW-koncernen, men det kan også let blive det sidste indtryk af de populære TDI-motorer i deres nuværende udformning. Den nye 2-liters TDI med 170 heste findes blandt andet i en superudgave af Seat Altea med betegnelsen FR, og selv om der også findes en FR med turboladet benzinmotor, valgte Seat at lægge ud med den næsten voldsomme diesel, og forklaringen skulle være spansk logik. Vi lægger ud med en sportsdiesel, fordi vi er så gode til diesel, forklarede Seat under den internationale præsentation. Efter at FR-modellerne med både benzin og diesel er kommer til Danmark, forstår vi Seats holdning. Dieselmodellen er noget særligt og efter vor opfattelse den mest spændende af de to nye modeller. Den nye 2-liters med 170 heste er ikke forbeholdt Seat eller Altea. Motoren vil også kunne fås i VW Passat og den faceliftede Touran, for at nævne nogle enkelte, men bag det hele er der også en anden sandhed fra VW-koncernen. I løbet af de kommende år skifter Audi, Seat, Skoda og VW til commonrail-teknik. Det er med andre ord ved at være slut med de nuværende TDI-motorer med pumpedyseteknik. To i særklasse Den nye super Altea er efter Seats egen opfattelse den mest sportslige MP i verden. Det kræver selvfølgelig, at man opfatter Altea som en MPV, for Seat er tilsyneladende selv i tvivl. Da man viste den første Altea, blev bilen betegnet som en MPS, hvor S står for sport, og nu hvor vi har kørt den kommende Altea FR, er vi med på Seats tankegang, men om det er den mest sportslige i verden, er svært at afgøre, men den er under alle omstændigheder med blandt de bedste i feltet. Seat har forfinet og optimeret den i forvejen gode undervogn. Bilen har en anden og mere direkte styring, undervognen er strammet kraftigt op, især baghjulene står noget fastere på vejbanen, og krængningsdæmperne er blevet noget tykkere end på de øvrige Altea-modeller. Hjul og dæk er vokset til 225/45 på 17" fælge, den ændrede undervogn betyder også en lidt lavere frihøjde over vejbanen, og motoren er ganske imponerende. Seats og VW's nye 2-liters kraftværk er netop nu den eneste dieselmotor, der kan tage kampen op med Toyotas nye 2,2 liters motor. Vi følger med interesse det lille interne opgør mellem Seat og Toyota, der udkæmper en dyst om købernes gunst. Seat Altea 2,0 TDI 170 og Toyota Sportsvan 2,2 D-Cat er indtil videre to dieselmotorer i særklasse. Transport eller sport For blot få år siden var en dansk varebil en kedelig bil, hvor køreoplevelsen var en blandet fornøjelse. Sådan er det ikke mere. I ly af de danske afgiftsregler er en hel ny type varebiler kommet i søgelyset. Kraftige, sporty biler er pludselig kommet inden for økonomisk rækkevidde for de fleste danske bilkøbere, og da alle biler er født som personbiler, får man lækkerierne serveret til en afgift på 30 i stedet for 180 procent. Med Altea FR i Danmark er der taget hul på endnu et spændende kapitel om danske varebiler, for Altea FR er ikke kun en velkørende bil med en kraftfuld maskine, det er også en bil med et smukt design. Seat har selvfølgelig også kælet for bilens indre med sportssæder, læderrat med mange indbyggede knapper, og det bedste af det hele er måske, at Altea også kan fås med lækre DSG-kasse. Det er en halvautomatisk gearkasse med to koblinger, som kan skifte gear hurtigere end de fleste kan blinke med øjnene. Prisen på den nye Altea topmodel er heldigvis flere ting, men vurderet på pris er det Altea FR Van, der har største interesse for danske købere. På hvide nummerplader hedder FR-priserne 380.000 og 390.000 kr. med dieseludgaven som den dyreste, mens bilen på gule plader prismæssigt er mere overkommelig. Her kan man få 200 hestes benzin til 163.000 kr. før moms, mens vores erklærede favorit, den lækre diesel Altea, koster knap 167.000 kr. før moms eller akkurat under 210.000 kr. inkl. moms. (LNB)