Planer om tog hver 20. minut sat i bero
Amtsborgmester Jørgen Christensen (V) erkender, at man har været for ambitiøs med planerne for Lokalbanen. Rejsende kan dog glæde sig over nye tog om halvanden måned
Der kommer til at gå flere år, før de rejsende på Gribskovbanen og Gillelejebanen kan stige på toget tre gange i timen. Få uger før, at der indsættes nye hurtigtog på Frederiksværksbanen, står det klart, at det kun er på denne strækning, at der i første omgang skal indføres 20 minutters drift. Først på et senere tidspunkt skal det besluttes, om der også skal indføres 20 minutters drift på de andre lokalbaner. Dermed har politikerne i Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) droppet sat tidligere planer om flere afgange i myldretiden på Gribskovbanen og Gillelejebanen. "Vi har været meget ambitiøse, og måske har det lige været en lille tand for ambitiøst, hvad angår tyve-minutters drift, fordi der også skal være passagerer til det," siger Jørgen Christensen. "Frederiksværkbanen er den største af lokalbanerne. Det er der, vi har bedst mulighed for at måle resultatet af en øget drift," siger amtsborgmesteren, der ikke lægger skjul på, at det, man særligt vil holde øje med, er, om der kan lokkes flere passagerer til banen. "Det er jo ikke nogen hemmelighed, at der har været faldende passagertilgang til Lokalbanen, og det skulle vi gerne have vendt," siger Jørgen Christensen.
Dyr togdrift
Det er øgede omkostninger til togdrift, der har gjort det nødvendigt at revidere planen, som oprindeligt er fra 2001, fortæller Lokalbanens direktør, Rösli Gisselmann. "Lokalbaneplanen 2006-2015 gennemhøvlede visionsplanen fra 2000, og der er lavet en revidering helt ned i detaljen. Det skyldes, at togdrift på mange områder er blevet dyrere. Dieselolie og forsikringer er blevet dyrere. Der er øgede uddannelseskrav, og så er der kommet lovændringer," siger Rösli Gisselmann. De nye tog indsættes på Frederiksværksbanen om halvanden måned, og forsøget med 20 minutters drift starter om cirka et års tid. Til den tid indsættes der også nye tog på Gribskovbanen og Gillelejebanen.