Planer om tog hver 20. minut sat i bero

Amtsborgmester Jørgen Christensen (V) erkender, at man har været for ambitiøs med planerne for Lokalbanen. Rejsende kan dog glæde sig over nye tog om halvanden måned

 

Der kommer til at gå flere år, før de rejsende på Gribskovbanen og Gillelejebanen kan stige på toget tre gange i timen. Få uger før, at der indsættes nye hurtigtog på Frederiksværksbanen, står det klart, at det kun er på denne strækning, at der i første omgang skal indføres 20 minutters drift. Først på et senere tidspunkt skal det besluttes, om der også skal indføres 20 minutters drift på de andre lokalbaner. Dermed har politikerne i Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) droppet sat tidligere planer om flere afgange i myldretiden på Gribskovbanen og Gillelejebanen. "Vi har været meget ambitiøse, og måske har det lige været en lille tand for ambitiøst, hvad angår tyve-minutters drift, fordi der også skal være passagerer til det," siger Jørgen Christensen. "Frederiksværkbanen er den største af lokalbanerne. Det er der, vi har bedst mulighed for at måle resultatet af en øget drift," siger amtsborgmesteren, der ikke lægger skjul på, at det, man særligt vil holde øje med, er, om der kan lokkes flere passagerer til banen. "Det er jo ikke nogen hemmelighed, at der har været faldende passagertilgang til Lokalbanen, og det skulle vi gerne have vendt," siger Jørgen Christensen.

Dyr togdrift

Det er øgede omkostninger til togdrift, der har gjort det nødvendigt at revidere planen, som oprindeligt er fra 2001, fortæller Lokalbanens direktør, Rösli Gisselmann. "Lokalbaneplanen 2006-2015 gennemhøvlede visionsplanen fra 2000, og der er lavet en revidering helt ned i detaljen. Det skyldes, at togdrift på mange områder er blevet dyrere. Dieselolie og forsikringer er blevet dyrere. Der er øgede uddannelseskrav, og så er der kommet lovændringer," siger Rösli Gisselmann. De nye tog indsættes på Frederiksværksbanen om halvanden måned, og forsøget med 20 minutters drift starter om cirka et års tid. Til den tid indsættes der også nye tog på Gribskovbanen og Gillelejebanen.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.