Ingen klager over plejehjem
Klagerådet i Hillerød modtager ingen klager over kommunens plejehjem
Der er øjensynlig langt fra omsorgscentret Fælledgården i København til forholdene på Hillerøds plejecentre. De ældre, der bor på plejehjem i Hillerød, er i hvert fald så tilfredse med forholdene, at ingen af dem klager til klagerådet i Hillerød. Klagerådet hører under det folkevalgte seniorråd og har tre medlemmer, der behandler klager over ældres pleje. "Vi får utrolig få klager i det hele taget og ingen fra beboerne på kommunens plejehjem," siger Tove de Voss, der er formand for klagerådet. Som klagerådsmedlem får hun tilsynsrapporterne fra kommunens plejehjem til gennemsyn - og de er gode, fortæller hun. Hun og de øvrige klagerådsmedlemmer er også med, når der er møde i plejecentrenes bruger- og pårørenderåd. Og heller ikke her hører Tove de Voss beklagelser. "Vi har gode plejecentre i Hillerød," slår hun fast. Sidste år modtog klagerådet i alt otte klager fra hjemmehjælpsbrugere. De fleste var fra folk, der syntes, de fik for lidt rengøringshjælp. "Når vi modtager en klage, sender vi en visitator ud til klageren for at få vurderet forholdene en gang til. Og tit får folk ikke medhold i, at de får for lidt hjælp. Særlig lige efter at rengøringen blev omlagt fra en gang om ugen til hver 14. dag, modtog vi en del klager. I øvrigt pointerer klagerne som regel, at de er glade for deres hjemmehjælper. Det er systemet, de har noget imod," fortæller Tove de Voss. Alle hjemmehjælpsbrugere får iøvrigt besøg af en visitator en gang årligt. Her vurderes det, om brugeren får den fornødne hjælp.