Vi sparer tid - miljøet betaler
Nybygningsløsningen København-Ringsted ligner et fremtidssikkert projekt, men ...
Trafikstyrelsen sammenligner i sin rapport "Strategianalyse København-Ringsted" fra oktober i fjor fem mulige løsninger omkring Ringstedbanen: 5. spor. Pris 2,6 mia. kr. Den eksisterende bane mellem Hvidovre og Høje Taastrup udbygges med et fjerntogsspor. S-tog til Roskilde. Pris 1,4 mia. kr. I Høje Taastrup forbindes s-togssporene med fjerntogssporene mellem Høje Taastrup og Roskilde. Udbygning. Pris 6,2 mia. kr. Den eksisterende bane mellem København og Ringsted udbygges, således, at der er fire fjerntogsspor til rådighed. Nybygning. Pris 6,5 mia. kr. Den ligner et fremtidssikret projekt: Der etableres to spor fra København til Ringsted over Køge. På strækningen etableres der stationer ved Ny Ellebjerg og Køge. Denne løsning sikrer bedst af alle regularitet og kapacitet og omfatter færrest antal støjbeskyttede boliger (4.000 stk.). Til gengæld rummer løsningen også flest konsekvenser i forhold til rekreative områder, barrierevirkninger, fredede områder, grundvand, vandindviding og fredskov. Dertil kommer, at 282 ejendomme vil blive berørt - det højeste antal af de fem mulige modeller. Ny Ellebjerg-Hvidovre Nybygningsløsningen medfører, at der etableres en ny to-sporet jernbane gennem Vigerslev og Hvidovre (Gammel Køge Landevej til Avedøre Havnevej). Fra Vigerslev føres den nye bane i en venstredrejende kurve, der tillader 120 km/t. Sporene løber i en lav dæmning over Grønttorvet, over Retortvej og Kulbanevej og videre i den ubebyggede korridor nordvest for Kulbanevej. Vejadgang fra Vigerslev Allé til Grønttorvet og Retortvej opretholdes ved at føre Retortvej gennem en ny viadukt under banen. Fra Kulbanevej og frem til Ringsted udstyres banen til en hastighed på 200 km/t. Banen forløber over Vigerslevvej, som sænkes ca. 1 m. Linieføringen fortsætter herefter i et faldende forløb ned over Vigerslevparken, hvor Harrestrup Å krydses. Gennem en højredrejende kurve føres banen ud langs Holbækmotorvejens nordside. Banen krydser undervejs Hvidovrevej, der må hæves ca. 1 m. (På 4 km af strækningen fra Vigerslev til Holbækmotorvejen kan banen evt. løbe i en grav med låg over - en såkaldt "cut-and-cover" løsning). For at skaffe plads til banen langs Holbækmotorvejen forlægges Vigerslev Allé og den østlige del af Allingvej mod nord. Det kræver, at en række beboelsesejendomme på Vigerslev Allé eksproprieres. Trafikstyrelsen påpeger, at nedrivning af 42 lejligheder på Vigerslev Allé og en større jordflytning kan undgås. Men det kræver, at motorvejen - i stedet for at placere banen langs Holbækmotorvejen - indsnævres til to kørespor og et nødspor i hver retning. Indsnævringen vækker dog ikke glæde i Vejdirektoratet, fordi en eventuel senere udvidelse af motorvejen i givet fald vil blive meget dyr at gennemføre. Mellem Hvidovre og Ishøj forløber linieføringen langs motorvejens sydside. terf