Spadestik til ny mekanikerskole 12.000 kvadratmeter nybygning placeres på Stamholmen
n TEC - Teknisk Erhvervsskole Center - tog torsdag det første spadestik til den nye mekanikerskole i Hvidovre. Der er tale om en 12.000 kvadratmeter stor nybygning, der på Stamholmen kommer til at indeholde værksteder og teorilokaler til person- og lastvognsmekanikere, karrosserismede samt cykel- og motorcykelmekanikere. Bygningen opføres som erstatning for den tidligere skole på Mortonsvej i Lyngby, hvor der skal være boliger. Jens Mortensen, TEC's kommunikationskoordinator. Hvorfor samle mekanikerskolen i Hvidovre? - Ideen med den nye skole er, at det fra grunden bliver muligt at bygge en skole, der passer til nutidens erhvervsuddannelser - altså et meget mærkbart løft i undervisningskvaliteten. Hvilke afledte effekter er der for Hvidovre? - Der er ikke tanke om en væsentlig forøgelse af elevtallet på adressen i Hvidovre. Generelt er tilgangen til transportuddannelserne nærmest konstant - dog med et fald på AMU, som den tidligere Landtransportskolen havde meget af. Det er imidlertid meget konjunkturafhængigt, nævner Jens Mortensen, og videre: - I forbindelse med mekanikerskolen bliver der også tænkt på kantinefaciliteter fuldstændig som i den bygning, der for en månedstid siden blev indviet og taget i brug til erstatning for det tidligere lejemål på Hammerholmen 43, udtaler han. - Og omkring trafikbehovet kan det siges, at en del elever er selvkørende, og de bruger motorvejen, der jo har afkørsel på Stamholmen. Derudover er HUR blevet gjort opmærksom på de flere elever med hensyn til busbetjening og S-tog til Friheden. Centraliserer I? - Der er ikke tale om en centralisering. TEC er en fusion af seks skoler, bl. a. Landtransportskolen i Hvidovre. De seks adresser plus et par flere er efter fusionen opretholdt - et par uddannelser fra Mortonsvej er allerede flyttet til et lejemål på DTU, så TEC har stadig uddannelser i Lyngby, og grundforløbet til mekanikeruddannelser udbydes også i Ballerup, så vi dækker stadig det nordlige København, nævner han. - Med fusionen blev det muligt at flytte mekanikeruddannelserne fra Lyngby. De ligger i dag i en gammel klædefabrik/farveri, der aldrig har været tænkt indrettet til undervisning. Siden industrien havde sin vugge ved Mølleåen - og det toppede for ca. 50 år siden - er der skudt villa- og lejlighedskomplekser op rundt om. De finder det højst upraktisk med 400 elever i bil, der skal gennem småvejene, forklarer han. - Og det har hele tiden været meningen, at jordstykket ud mod Kalvebodløbet på Stamholmen skulle rumme en udvidelse, meddeler Jens Mortensen. terf