De smagte på historien

7. klasser på Engstrandskolen deltog i den årlige kampagne: "Smagens dag"

Artiklens øverste billede
I det "søde køkken" blendede Michele og Amalie marcipan til desserten.

Duften fra køkkenerne spredte sig helt ind på lærerværelset, da 7. klasserne på Engstrandskolen i onsdags holdt "Smagens dag". Lyden af piskeris, sydende gryder og en hvislen af opskrifter, der blev læst halvhøjt var med til at sætte stemningen for dagen, hvor 7.C og 7.D skulle konstruere en lækker og sund buffet. Årets emne var "Smagens Renæssance". Det har betydet at eleverne forud for dagen er blevet undervist i Renæssancen og hvilken mad man spiste. De er blevet fortalt, at renæssancen var tiden, hvor man "opfandt" kål, salat og rå grøntsager og hvor kød, kød og atter kød ikke længere stod øverst på menulisten. Renæssancen var også tiden, hvor middagsbordet helst skulle bugne af madvarer. Overdådighed var kodeordet. - Vi har valgt at lave retter á la Renæssancen og á la 2006. Børnene har derfor fundet ud af, at maden ikke var så meget anderledes. Man brugte ofte de samme grøntsager og salater som rucola og kål - men opskrifterne så forskellige ud, fortæller hjemkundskabslærer Stine Kuntz. I Renæssancen brugte man også andre krydderier - det vi kender idag som julekrydderier: kanel, nelliker og kardemomme. - Retterne har forvandlet sig, men ingredienserne er ikke forsvundet ud af vores madkultur. Brunkål er måske erstattet af det mere moderne rødkål, men kålen er stadig brugt, siger Stine Kuntz. Smagens Dag er dagen, hvor børnene får historien ind i maden. Men kan de så lide det? - Det kan de! Både drenge og piger kan lide at lave mad. Reaktionen er nok også lidt anderledes, når man selv har lavet maden, end hvis man får serveret kål på en restaurant. Når børnene selv har kokkereret, skal de smage. For så kan det ikke være så slemt, smiler læreren. 7. klasserne har også lært at smage med andet end munden. De smager med øjnene, ørerene og ikke mindst lugtesansen. - Jeg tror, de sætter pris på, at Hjemkundskab er et anderledes fag, hvor man kan folde sig ud på andre måder end i klasseværelset, eleverne har en positiv indgangsvinkel, slutter Kuntz, der underviser elever fra 4. klasse til 9. klasse på Engstrandskolen. ark

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.