Væk fra skolen for evigt
- Man er nødt til at statuere eksempler for at komme elevers voldelige adfærd til livs, fastslår en folkeskolelærer i Hvidovre
Det er en meget bestemt lærer med bekymringer om arbejdsmiljøet på skolerne i kommunen, som sidder forenden af den telefoniske forbindelse. Han/hun (A) ønsker at være anonym i artiklen, men vil gerne bidrage med viden fra virkelighedens skoledag, for at få belyst sagens omfang. Selv er vedkommende fungerende lærer med god erfaring og en masse historier, samt løsninger på problemet omhandlende volden mod lærer i funktion. En 6. klasses elev går korporligt løs på lærer, og bliver sendt hjem for at vende tilbage til skolen en uge efter. Læreren bliver frataget undervisningen af den pågældende elevs klasse. Livet på skolen fortsætter, og ofret arbejder side om side med sin voldsmand. Et scenarie som er dybt uhensigtsmæssigt. En sanktion som får os som lærere til, at føle os forbigået af skoleledelsen. Selvfølgelig sidder skolelederen som en lus mellem to negle, og jeg kan heller ikke forestille mig at være personen, som skal tage stilling til disse sager. Men jeg mener, at vold er fuldkomment bandlyst på skolerne, så derfor må man statuere eksempler over for eleverne, forklarer A. Bortvises for evigt A ønsker en nul-tolerance-politik, hvor elever som overfalder lærere, skal fjernes fra skolen for evigt! Det nytter ikke noget, at man fratager underviseren sit job, og lader eleven fortsætte. Så kapper man hovedet af problemet, som bare vokser ud igen. Der skal konsekvens til, for at komme de unges grænseoverskridende opførsel til livs. Der er simpelthen ikke plads til lærere, som går på skolerne og græmmer sig, fordi de føler sig truet af en elev. Speciel støbning Jeg tror også, at man skal være af en speciel støbning for at arbejde på skolerne idag. Omgangstonen er ekstrem hård, og man er nødt til at sluge mange kameler og nogle gange overhøre de kommentarer, der slipper ud af sidebenene på eleverne. Det er især hårdt for de unge kvinder, som måske ikke gyder den fornødne respekt omkring sig. Og jeg ved, at det er meget slemt på skolerne i de socialt belastede kvarterer. Nogle af børnene kommer fra meget slemme kår, og der møder man unge mennesker med utrolig kort lunte. Situationen kan være to elever, som er røget i slåskamp. En lærer lægger sig så imellem og modtager nogle af de slag, som først var møntet på "kammeraten". Andre eksempler på at elever har svært ved at kontrollere deres temperament, kan være trusler mod lærerne, hvor eleven bliver ufattelig ophidset, og ikke når at reflektere over situationen. Sygefravær Vi har ufatteligt meget sygefravær, hvilket absolut ikke er holdbart overfor eleverne, som tit modtager undervisning fra vikarer. Men situationen er bare sådan, at det psykiske arbejdsmiljø slår lærerne ud. Så hvis man ikke får sat en stopper for det her voksende problem, så vil man se meget mere til læn-gerevarende sygefravær. I voldssager deltager en masse instanser, SSP, skolepsykologen, socialforvaltningen, skolen og så videre, og der bliver gjort et stort stykke arbejde, når maskineriet er sat igang. Men vi som lærere ønsker en mere kontant linie, som sender et signal til skolebørnene om, at det er absolut uacceptabelt at yde vold mod sin lærer, pointerer A med tryk på "lærer". bak