Beboere får ombudsmand
Er varmeregningen større end rimeligt, eller har du tabt tålmodigheden med din larmende og truende nabo? Klag til beboerombudsmanden. Det kan fremover blive løsningen for utilfredse beboere blandt de knap 100.000 mennesker, der bor i de boliger, som de almene boligselskaber, AKB og KAB, administrerer, skriver Beboerbladet, der udgives af Boligselskabernes Landsforening. Som en markant nyskabelse i hele den almene boligsektor overvejer AKB og KAB - der er i fuld gang med at lægge sig sammen til landets største forretningsførerselskab - at skabe en ny klagemulighed for deres beboere. Inspireret af både Folketingets ombudsmand og dagbladet Politikens "læsernes redaktør" er ledelsen i det kommende selskab langt fremme med overvejelser om at forbedre servicen og beboernes retssikkerhed ved at etablere en ny, ombudsmandslignende funktion. Udover at tage sig af konkrete klagesager skal ombudsmandsfunktionen også af egen drift kunne rejse mere generelle sager og problemstillinger. - Vi skal være endnu bedre til at give folk mulighederne for at kunne gennemskue deres rettigheder. Hver gang en beboer har en rigtig pointe, skal vi være sikre på at få rettet fejlen og sagt undskyld. Men lige så vigtigt er det, at vi også får sikret, at den samme type fejl ikke finder sted efterfølgende andre steder. Det her handler i virkeligheden om, hvordan vi som boligselskab styrker vores kvalitetssikring mest muligt, så vores produkt altid er i orden, siger adm. direktør i AKB, Henning Andersen.