Fuld gas frem
Jørli Petersen prøvekører Toyota RAV4 2,2 D4-D 136 Van til 198.656 kr. ekskl. moms
Da den første Toyota RAV4 blev præsenteret i 1994, var der langt mellem biler af denne type. I 2006, 12 år senere, er interessen for en mindre SUV så stor, at Toyota alene regner med at sælge 100.000 RAV4 i Europa, og i Danmark gætter man på 2200 nye RAV4 i 2006. Toyotas lette SUV har været tropsfører for denne type bil i alle årene, og den nye RAV4 er den bil, som både nye og gamle konkurrenter sammenligner sig med. Og der er meget nyt i RAV4, så meget at der ikke er tvivl om, at RAV4 årgang 2006 er en helt ny bil med en helt ny undervogn. Selvbærende karrosseri med uafhængigt hjulophæng på alle hjul, 4-hjulstrækket styres med endnu mere elektronik, og som det altid har været tilfældet, er der ikke reduktionsgearkasse på RAV4, så uanset hvordan man vender og drejer bilen, er den ikke en helt ægte offroader, selv om den ser sådan ud. Motoren ligger stadig på tværs i motorrummet, og ved almindelig landevejskørsel kører bilen som en ren forhjulstrækker, men den elektroniske styring kan fordele trækket, så 55 procent går til forhjulene, mens 45 procent af trækkraften sendes til baghjulene. Selvfølgelig er den større Alle nye biler er større end forgængerne, og den nye RAV4 er ingen undtagelse, selv om ligheden med forgængeren er ganske stor. Inden i den nye bil er der betydeligt bedre plads til passagerer på bagsædet, og bagagerummet er noget større end tidligere. Bagsæderne kan foldes væk ved at udløse et enkelt greb i bagagerummet, hvis man kører RAV4 på hvide nummerplader, men det er især de ekstra 13 centimeter i længde og de ekstra syv centimeter i akselafstand, der er en af de store forskelle fra ny til gammel RAV4. Sikkerheden er også forbedret, der er syv airbags i en RAV4. ESP er standard, og som noget nyt har Toyota givet bilen et hillholder-system. Hvis man holder på en skrånende udkørsel, træder man bremsen ekstra hårdt ned, og bremserne holder sit greb i to sekunder, mens man begynder at fire på koblingen. Hvorfor Toyota har valgt tidsbegrænsning i stedet for en udløser knyttet til koblingen, hører til i afdelingen for mystiske påfund. Ny kabine Toyota forsøger sig med en ny og tilsyneladende smart kabine. Ved første øjekast ser den nye indretning ud til at være en forbedring, men den praktiske funktion i hverdagen er et skridt tilbage. Toyota vil for meget på for lidt plads. Man spilder en masse plads til betjening af det fuldautomatiske klimaanlæg, som stort set aldrig skal betjenes. Radiosystemet fylder også en del, så alle øvrige funktioner er henvist til små skærme med små tal og bogstaver. Til gengæld er der store fremskridt i den daglige oplevelse. Vi giver et stort plus til de køremæssige forbedringer. Undervognen er velafstemt, der er meget lavt støjniveau og høj komfort, og den nye elservo fungerer fremragende. Men den største forbedring finder man trods alt i motorprogrammet. Toyotas nye 2,2 liters dieselmotorer rykker ind i RAV4 med fuld musik, og selv om den store 177 hk er drømmemotoren, er testbilen med 136 hk både overbevisende og rigelig. Motoren er støjsvag og har kun få vibrationer, og så er der endnu et plus til den nye RAV4, som i fremtiden må køre med en trailer på op til 2.000 kg. At det så er lige i overkanten til RAV4, som er lige en anelse blød til disciplinen, er en anden sag, men det er lovligt. Vægten er den samme, uanset om man vælger lille eller stor RAV4. Toyota Danmark har valgt at sætte oliekøler på gearkassen af alle udgaver af RAV4, og oliekøleren er afgørende for den maksimale trailervægt. Bilen laves med og uden på fabrikken, så det er det typiske brug for bil af den type, der har fået Toyota til at øge trailervægten i Danmark. Den tidligere model havde så store begrænsninger i trailervægten, at mange potentielle RAV4-kunder valgte en anden bil. Nu er den undskyldning fjernet, og samtidig har pris-udviklingen formet sig på en sådan måde, at oplagte konkurrenter enten er dyrere eller ligger meget tæt på prisen på en RAV4, så Toyota kan give fuld gas frem med den nye, større og noget bedre RAV4. (LNB)