Design har stor betydning for den danske samfundsøkonomi
Om dansk design
Dansk design er kendt over det meste af verden. Bare tænk på Poul Henningsens PH-lamper og Piet Heins superellipsebord. Eller hvad med de velkendte, klassiske stole: Svanen, Ægget og Myren, designet af Arne Jacobsen. Det er den slags produkter, som de fleste danskere forbinder med begrebet dansk design. Og disse møbelklassikere er bestemt også vidt berømmede. Hvad er design Vi har i Danmark en meget stærk tradition for design. Den udviklede sig efter Anden Verdenskrig, hvor samfundet skulle bygges op på ny, og hvor der var efterspørgsel efter enkle og brugsorienterede møbler, som samtidig også gerne måtte være smukke. Det var i disse år – altså i 1950'erne – at dansk design slog igennem og blev verdensberømt, og som i udlandet i høj grad er blevet forbundet med noget særligt skandinavisk. Det er derfor ikke så mærkeligt, at virksomheder som Royal Copenhagen og Georg Jensen bruger Danmark og historien om dansk design til at tilføre deres produkter ekstra værdi. For stadig flere virksomheder bliver design en vigtig del i den måde, de konkurrerer internationalt, og man mener, at de danske virksomheders investeringer i design nu er nået op på syv mia. kroner om året. Også mode er design De firmaer, der er dygtigst til at bruge design i produktsammenhæng, har fordele af mere effektive løsninger, nye anvendelsesmuligheder og større brugervenlighed. Design kan hjælpe virksomhederne med at udvikle nyt, samtidig med at produkterne adskiller sig fra konkurrenternes. I bedste fald kan design være med til, at produkterne giver kunderne en fornemmelse af oplevelser, status og identitet. Noget som stadig flere forbrugere efterspørger. Og at alt dette kan betale sig, fremgår af en ny undersøgelse, som viser at virksomheder, der arbejder systematisk med design, rent faktisk tjener flere penge og har en større eksport end andre virksomheder. Et vigtigt område, hvor dansk design gennem de allerseneste år har fået stor succes, er i tøjmode. Moden er et resultat af designernes fortolkning af deres omverden kombineret med forbrugernes efterspørgsel. Og her har de danske producenter været rigtigt gode til at finde en fællesnævner. Det er forklaringen på, at København er ved at udvikle sig til en af verdens førende modebyer, lige efter Paris, London, Milano og New York. Store muligheder Igennem alle de år, hvor vi ude omkring i verden blev kendt for "Danish Design", har vi endvidere kunnet glæde os over, at det har været med til at gøre Danmark attraktivt, både som turistland og som et spændende sted at investere. Nyere undersøgelser viser dog, at "Danish Design" internationalt ikke længere står så stærkt, og at flere udenlandske eksperter vurderer, at Danmark som designland er på tilbagetog. Når vi skal sikre velfærdssamfundet i fremtiden, gælder det om, at vi er stærke på de områder, som er i vækst. I fremtiden skal vi i stigende grad konkurrere på viden, udvikling og innovation. Og her spiller design en vigtig rolle. Godt design er med til at give produkter og serviceydelser en værdifuld kombination af funktionalitet, forbrugerbehov og materialevalg. Ikke mindst nu hvor stadig større dele af den almindelige industriproduktion bliver flyttet til lande med billig arbejdskraft, er vores position som designnation noget af det, som vi skal leve af. I løbet af de sidste ti år er designbranchen vokset med 20 pct. om året, og denne vækst ser ud til at fortsætte. Nye initiativer Som tidligere nævnt er der undersøgelser, der viser, at det giver et økonomisk afkast for virksomheder, at investere i design. Under halvdelen af de danske virksomheder bruger i øjeblikket design, når de udvikler nye produkter. Det betyder, at der ligger et stort potentiale, som endnu ikke er udnyttet i de fleste virksomheder, og selv om mange virksomheder allerede er godt i gang, kan en mere målrettet brug af design give en betydelig fordel i konkurrencen. Alt i alt kan man sige, at den betydning, design har for Danmark og for samfundsøkonomien allerede i dag, er stor, og at betydningen uden tvivl vil vokse i de kommende år. Det er baggrunden for, at erhvervsministeren har iværksat flere initiativer for at gøre design til en mere vital drivkraft i dansk økonomi. Et initiativ, der er startet for mange år siden, er oprettelsen af Dansk Design Center, som formidler viden om design og er sat i verden for at skærpe danskernes – og ikke mindst de danske virksomheders - opmærksomhed på designs betydning. (LNB)