Måske den bedste

Jørli Petersen prøvekører Renault Laguna 2,0 Authentique St. C til 328.000 kr.

Artiklens øverste billede
Renault Laguna er nok den bedste franske bil i sin klasse og en af de bedste biler i firmaklassen overhovedet. Fra 2008 vil Renault styre salget af biler i Danmark. Det kan betyde flere eller nye forhandlere og måske lavere priser på visse modeller.

Trofaste læsere har for længst fundet ud af, at jeg har et blødt punkt for Renault, som på mange måder forener det gennem-prøvede og traditionelle, men også evner til at gå helt nye og uventede veje. I næsten alle tilfælde ved Renault, hvordan man laver meget velkørende biler. Det er også tilfældet med den store Laguna, som er en typisk dansk firmabil, men den er ikke så populær. Måske fordi Renault ikke giver de samme rabatter som mange konkurrenter, og det skal man være glad for, hvis man er privat køber. Når rabatterne er mindre, er brugtværdien lidt højere, men Laguna har også et andet og pudsigt minus. Hvis man kører med stor trailer eller campingvogn, er det ikke en Laguna, man skal vælge. En maksimal vægt på under 1.000 kg er alt for lidt til en bil af Lagunas størrelse, men det understreger Renaults uvilje mod alt, hvad der hedder påhæng. Renault er det store franske mærke, og Laguna er måske den bedste franske bil i sin klasse, og man kan roligt sætte en tyk streg under køremæssige kvaliteter. Laguna er både til lidt frisk kørsel og en rigtig kilometer-sluger. Man kan bare læne sig tilbage og lade sig transportere gennem Europa. Både støjniveau, komfort, funktion og plads i kabine og bagagerum er fornemt, og i modsætning til mange konkurrenter holder Renault stædigt fast i en 5-dørs løsning til den relativt store bil. Testbilen er samtidig en stationcar, og så går det helt galt med bagagepladsen. Der kan læsses det mest utrolige ind i en Laguna, men der er selvfølgelig en grænse, og den hedder totalvægt. Der må kun læsses 550 kg ind i en Laguna, og når man fraregner vægt af fører og lidt benzin i tanken, er det trods alt begrænset, hvor mange tunge kufferter der kan læsses. En samlet lasteevne på 550 kg er nok i underkanten til en bil af den størrelse, og det understreger endnu en gang Renaults holdning til kørsel. Nok køre, men ikke veje. 2-liters dansk jobbil Testbilen med 2-liters motor er typisk for biler af denne type. Helt efter normen for 2-liters biler yder Laguna 2,0 135 heste og har en 5-trins gearkasse. Renault vælger normalt at give deres biler en forholdsvis lav totalgearing, og det er netop gearingen med knap 34 km/t ved 1000 omdrejninger i 5. gear, der giver et uventet godt resultat under danske forhold. Kun i Tyskland kan man drømme om en lidt højere totalgearing på de steder, hvor det er muligt at holde et højt gennemsnitstempo. Løsningen er lige så logisk som nærliggende, en 6-trins gearkasse vil løse det lille problem, men vi må nok vente til den netop faceliftede Laguna afløses af en helt ny model, som ventes at dukke op i 2008. Køremæssigt har Laguna ingen problemer. Bilen har som standard 16" hjul med 55 profil dæk, også det hjælper til at holde bilen under fuld kontrol, men vi kommer ikke uden om, at bilen samtidig er lidt blød i undervognen. Eneste ulempe med den lidt bløde undervogn oplever man, når bilen kører med fuldt læs. Den synker lidt, når der kommer læs i bagagerummet, og her har vi forklaringen på den begrænsede lasteevne. Hvis bilen skulle køre med højere totalvægt, skulle man også gøre noget ved undervognen. Prøv piloten Laguna er en både velkørende og en meget sikker bil. Der er alt i passivt sikkerhedsudstyr, men den aktive sikkerhed er også af høj klasse. ESP er standard sammen med aircondition, og på listen over ekstraudstyr finder man en fartpilot til beskedne 3.500 kr. Denne fartpilot kan vi varmt anbefale. Den betjenes med et par små knapper i rattet, og i modsætning til så mange andre kan Renaults fartpilot betjenes i små intervaller på to kilometer i timen. Det gør fartpiloten meget brugbar. Vi lå og "hyggede" bag et par lastbiler for at finde ud af, hvor godt systemet er i tæt trafik, og når lastbilen foran får lidt åndenød op ad bakke, får kontakterne på rattet et par klik, og vi rammer igen samme hastighed som den forankørende lastbil. Efter ganske få kilometer har man fat i systemet. Kort før denne test skulle i trykken, kom der en meddelelse fra Renault. Fra 1. januar 2008 overtager Renaultfabrikken import af biler i Danmark. Det kan betyde, at Renault bliver mere aktive på det danske marked. Måske bliver deres biler billigere. Man har da lov til at drømme.(LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.