Mazdas sparetips

Jørli Petersen prøvekører Mazda6 1,8 Comfort 4-dørs til 279.953 kr.

Artiklens øverste billede
1,8-udgaven er den mindste i Mazdas 6-program, men måske det bedste. Vi anbefaler den mindste motor, hvorefter man kan bruge de sparede penge på mere luksusudstyr.

Flere kræfter og mere udstyr, så kort kan den faceliftede Mazda6 beskrives. Men med flere kræfter og mere udstyr må man også finde sig i prisstigninger, især på de mindste modeller, som har fået væsentligt mere udstyr, herunder det elektroniske stabilitetssystem ESP. Prisstigningen på den nye Mazda6 1,8 i billigste udgave var oprindeligt et hop på 17.000 kr., men siden introduktionen og lidt prisstigninger hist og her hedder prisen nu 279.953 kr. før levering, og det er netop på den absolut billigste udgave af Mazda6, man kan mærke det seneste modelskifte. Jo højere man kommer op i modelprogrammet, jo mindre er prisstigningerne, for større motorer og mere standardudstyr kan mere eller mindre skjule prisstigningen. Selv om prisen er steget, får man ganske meget for pengene, og nu køber Mazda i Danmark biler sammen med Sverige, og jo flere biler der kan bestilles med samme udstyr, jo mere rabat kan man hive ud af fabrikken. Opgraderingen af udstyr i billigste version er ret omfattende. Forlygtevaskere og varme i sæderne sender et tydeligt signal om, at den danske Mazda6 har samme udstyr som den svenske model, men den helt store forskel fra gammelt til nyt, finder man på sikkerhedsudstyret, hvor Mazda nu tilbyder det elektroniske stabilitetsprogram til alle biler, også den billigste, og uden at blive alt for højtidelig skynder vi os med en lille bemærkning om, at det var også ved at være på høje tid. Lille, men nok Alle motorer i Mazda6 har fået en generel opdatering. Den mest solgte model med 2-liters motor yder nu 147 hk, mens 1,8 yder 120 hk. Selv om det ikke lyder af ret meget sammenlignet med de 110 hk, som er meget almindelige i 1,6 liters biler, er der alligevel tydelig og mærkbar forskel. Vi vender endnu engang tilbage til det gamle mundheld, der siger, at intet er så godt som kubik, og efter bedste Mazda-tradition, gør man sig meget umage med den mindste motor. Mazda har aldrig presset den mindste motor for at få bedre tal til brochuren. Liter-effekten i den nye udgave af 1,8-motoren er da heller ikke imponerende, men virkningen bag rattet er den helt rigtige, og i dette tilfælde er der ekstra vægt og erfaring bag ordene. For år tilbage havde jeg selv fornøjelsen af en Mazda, som dengang hed 626. Valget faldt på en veludstyret 1,8 frem for en lidt mindre udstyret 2,0, og det valg blev aldrig fortrudt. Som det var tilfældet tidligere, er det samme gældende i dag. 1,8-motoren er rigelig og meget velfungerende. Den har netop den smidighed, som gør bilen til en velskabt enhed. Der er ingen tøven eller mangel på overskud. Sammenlignet med den større og dyrere 2-liters Mazda6, koster 1,8-valget et sekund til de første 100 km/t, og det koster 10 kilometer i topfart, men ingen af disse ting lægger man mærke til i dagligdagen. Til gengæld kører 1,8-udgaven godt en kilometer længere på en liter benzin, men det mærker man heller ikke ved almindelig daglig brug. Det afgørende spørgsmål med Mazda6 er således ikke så meget motorens størrelse, men mere et spørgsmål om indretning. Skal bilen være 4- eller 5-dørs. Personligt foretrækker jeg 5-dørs udgaven, som er mere praktisk i brug, men det handler kun om praktisk anvendelse. Der er ikke pladsmæssig gevinst ved at vælge det ene eller det andet. Skal man have noget mere rummeligt, står den på en stationcar, som også findes med 1,8-motor og til en pris under 300.000 kr., så kan det næsten ikke gøres mere tydeligt. Anbefalingen i Mazda6-serien peger i retning af 1,8-motor, herefter kan man så gå på opdagelse med alt det praktiske, og hvis man har skiftet fra en 2,0- til en 1,8-motor, kan man passende bruge de sparede penge på mere udstyr. (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.