Selvværd på produktionsskolen
Elever på Produktionsskolen i Avedøre får bedre selvværd og knyttet værdifulde kontakter
Produktionsskolen er for elever mellem 16 og 25 år, får vi at vide af forstander Martin Taarup, der videre siger: - Vores elever er ikke umiddelbart parat til et job eller videregående uddannelse på normale betingelser. Her er det så vores opgave at give dem selvværd og mod på tilværelsen. Skolen tilbyder værkstedsbaseret undervisning med et varieret tilbud, så den unge kan beskæftige sig med noget, der interesserer ham og hende. - Hvad gør svært for jeres elever at komme ud i for eksempel erhvervslivet? - Jamen, det er da en menneskeret at være uafklaret, når man er 17 år! Det er vigtigt, at man bliver hele mennesker, der kan modnes langsomt. Det er da naturligt, at den unge kan være forvirret over alt, hvad der sker i teenage-årene. Jeg oplever eleverne som dejlige mennesker, der skal have hjælp til at blive afklaret. - Ud over at bibringe dem visse færdigheder, skal de modnes? - Ja, de skal lære mange ting. Samarbejde for eksempel. I virkeligheden er vore værksteder jo et modningens skalkeskjul, hvis jeg skal sige det groft. Vi skal lære dem personlige kompetencer. De fleste har ikke selvværd, så de skal opmuntres og finde rammer, hvor de er trygge. Når de har været genstand for nederlag af forskellig art, behøver de at blive bekræftet i, at de er gode nok og har evner, som de kan udnytte til fælles gavn. Vi arbejder lige fra begyndelsen med en forløbsplan, der nøje skal gennemføres i det år, de går på skolen. - De unge er genstand for store krav fra samfundet. - Ja, her arbejder vi med de grupper, der ikke har forudsætninger nok for at komme videre. Vi skal her lære dem, at de er hele mennesker med rige muligheder i vores konkurrencesamfund. - Deres familiebaggrund skal tages med? - Ja, familierne er jo afgørende i enhver henseende! Hvis der ikke er et rimeligt bagland, er det svært at få det til at fungere. Nogle anser disse unge for umulige, hvilket vi absolut ikke kan indse, idet de hver i sær har rige ressourcer, der kun skal kaldes frem. Hjem med vanskeligeheder er af vidt forskellig art. Måske misbrug eller af psykologisk art. Men det kan også være hjem, der ser ud til at være i et velfungerende parcelhuskvarter, men hvor man har så travlt, at man har glemt at tale med børnene. Martin Taarup udtrykker, at de unge, der kommer til Produktionsskolen ofte savner voksenkontakt. På skolen får de så en lærer, der viser interesse for dem. Der bliver stillet krav til dem, så de skal møde til tiden og udføre arbejdet ordentligt. Disse faste rammer er med til at forme de unge til helstøbte mennesker. Udebliver de fra arbejdet, bliver de trukket i løn, så der er konsekvenser. Men når de passer deres arbejde, bliver de genstand for opmuntring og støtte. Vi blev vist rundt på værkstederne sammen med en af lærerne, Kirsten Johansen, der entusiastisk fortalte om de kunstfærdige produkter, der bliver til på værkstederne: Beklædning, blomsterbinding, kunst, smykker, musik og tryksags- og plakatproduktion. De forskellige værksteder er nødt til at samarbejde med hinanden, for at det endelige produkt kan blive til. Det kan sammenlignes med et orkester, der simpelthen er nødt til at spille sammen. Der bliver fordret høj kvalitet, så varerne kan sælges. Lige nu er der lagt op til det store julemarked denne weekend. Martin Taarup siger med sin udprægede sans for humor, at det er en så alvorlig sag at drive produktionsskolen, at man er nødt til at have det sjovt! Formanden for Produktionsskolen i Hvidovre, Bent Aarrebo Pedersen, siger dertil tak for en kommunal medvirken til, at Produktionsskolen i Hvidovre har en flot og efterspurgt placering som et fyrtårn blandt produktionsskoler i Hovedstadsregionen/Danmark. ekb