Glem ikke 6"eren
Jørli Petersen prøvekører Mazda6 2,0 Touring Stationcar til 315.968 kr.
Al opmærksomhed hos Mazda ser ud til at være rettet mod den nye Mazda5. Det har måske det minus, at man overser de øvrige modeller i programmet. En af de biler, der kan være et oplagt alternativ til den nye 5'er, er den nummermæssigt større Mazda6. Det er selvfølgelig Mazda6 som helt traditionel stationcar, der er Mazdas helt egen konkurrent til den nye model 5. Mazda6 har ikke skydedøre eller et ekstra bagsæde, så der er plads til syv personer. Hos Mazda6 er det den gammelkendte opskrift på stationcar, der nok en gang er i brug, så den står på traditionelle døre, traditionel højde over kørebanen og to rækker sæder, men plads til fem ganske velvoksne personer. Da Mazda6 blev lanceret i Danmark, blev den nummer to ved kåring af Årets Bil i Danmark, kun overgået af Citroen C3. Siden da er der sket en del med modellen. Den har undergået løbende forandringer og forbedringer, men dens særkende er stadig de meget fornemme køreegenskaber. Alt i alt er Mazda6 en god bil til det brede brug. Den er en af de billigere biler i jobklassen, den har stadig et flot design og et fuldt opdateret sikkerhedsudstyr anno 2006, Den er naturligvis rummelig og praktisk samtidig med, at den har indbygget køreglæde, og så har Mazda6 det usynlige plus for den private køber, at den holder en ganske god værdi som brugt. Mazda er ikke kendt for at give kæmperabatter til flådekunder, så den dag bilen skal sælges som brugt, er værdien stadig fornuftig. Herlig 2-liters Testbilen er en 2-liters, som nu er opdateret til 147 hk. Denne model er den mest almindelige, men Mazda6 fås også med 1,8 motor på 120 hk. Der er kun en enkelt 1,8-udgave i hver type karrosseri, alle andre er 2-liters modeller. Grunden til denne ualmindelige opdeling er et relativt lille prishop fra 1,8 til 2,0, og man får meget for de sidste penge, så vi anbefaler fortsat Mazda6 med 2-liters motor. Selv om der er kommet lidt flere heste i den 2-liters motor, arbejder den meget stille og uden tydelige vibrationer. Motoren er levende og omdrejningsvillig med hurtig respons, men den arbejder også pænt ved lave omdrejninger. Den falder ikke i tempo på de lange seje stigninger, og man kan køre almindelig langsom bykørsel i 3. gear og endda have overskud til at øge tempoet, hvis det skulle blive nødvendigt. Gearskiftet i den 6-trins gearkasse er som altid meget præcist og letgående. Førerpladsen har været genstand for designernes udfoldelser, men alt sidder hvor det skal, og alle knapper er store, tydelige og lette at betjene. Endelig er der sæderne. Mazda har gennem årene været kendt for gode sæder i de lidt dyrere modeller, en 626 GLX havde noget af det bedste, man kunne få i siddekomfort, og en god stol er stadig en del af den funktionelle model 6. En øm eller dårlig ryg har det rigtig godt i Mazda6, også når turen går til den anden ende af landet, og plads er ikke noget problem, hverken på for- eller bagsæder. Bagagerummet er så stort, at det næsten burde kaldes for lastrum. Man kan naturligvis klappe sæder væk på få sekunder, så man får et meget regulært rum til selv meget omfattende bagage, og som det er tilfældet med de fleste af tidens stationcarmodeller, kan man ikke mærke, at man sidder i en bil med større indre rum og større vindflade til de drilske danske vindforhold. Masser af dynamik Men det bedste ved Mazda6 er stadig oplevelsen bag rattet. Bilen har rigtigt gode køreegenskaber, fornem, letgående og præcis styring. Indstyringen i kurver er af højeste klasse for denne type bil, og det uafhængige baghjulsophæng har så godt styr på baghjulene, at bilen er særdeles pålidelig i alle former for undvigemanøvre, også med ekstra læs i bagagerummet. Det er en fornøjelse af køre Mazda6. Der er fuld valuta på den konto, der hedder køreglæde, og man behøver ikke give afkald på den passive sikkerhed, selv om man får masser af aktiv sikkerhed i den velkørende bil. Der er en naturlig forklaring på, at Mazdas bil i den danske jobklasse er bilen, som igen har flyttet Mazda frem i forreste række.(LNB)